Saabo med plats för familjen

Ute på en fabrik i Ljunga tillverkade Saab en egen husvagn på 1960-talet. Den kom till under stort hemlighetsmakeri.

Foto: Patrik Hermansson

Norrköping2009-12-08 00:00
Saab är just nu väldigt omskrivna i media. Det är högst oklart om märket kommer att överleva.Men på 1960-talet var det andra tongångar. Bilproduktionen var hög och framtiden såg ljus ut. Så pass ljus att man valde att satsa på att tillverka en egen husvagn.En husvagn som kom att tillverkas på en liten industri i Ljunga utanför Norrköping.När man startade projektet var det under stort hemlighetsmakeri. Två män från Saab, Bo Bjernekull och Birger Lindberg, höll i projekteringen. För att inte avslöja allt för mycket hette det utåt att man höll på att ta fram en svävare avsedd för marinen.Billig och lätt
Målsättningen med husvagnsprojektet var att få fram en husvagn som dels var billig, dels var väldigt lätt så att även motorsvaga bilar kunde dra den.Efter att först tillverkat en prototyp i mindre skala fick projektet grönt ljus av Saab-ledningen.Normalt sett är husvagnar uppbyggda med en träram ståendes på ett chassi. Som ni säkert kan lista ut så valde Saab, som vanligt, en annan och egen lösning.Glasfiber var ett material som kommit starkt på 1960-talet och teknikerna på Saab såg att det fanns de rätta egenskaperna de sökte för att tillverka en lätt men stark husvagn. I princip kan man säga att man gjutit två halvor, ett tak och en botten, som sedan lades på varandra. Resultatet blev en smäcker och elegant(?) husvagn som var 3,6 meter lång, 1,84 meter bred och vägde endast 230 kilo. Det var inga som helst problem att dra husvagnen bakom en Saab tvåtaktare med 38 hästkrafter.Ingen Saabo är den andra lik
Husvagnen var försedd med endast två fönster, ett fram och ett bak. Teknikerna valde att placera dem väldigt lågt så att man kunde se rätt igenom husvagnen med bilen ordinarie backspegel inne i kupén.Priset för en Saabo i standardutförande var cirka 6 200 kronor. För det fick man en husvagn med tre bäddplatser med möjlighet till en extrasäng.Det finns en hel del olika lösningar på inredning i Saabo-husvagnarna. Det sägs att nästan ingen Saabo är den andra lik inuti. Som tillbehör kunde man köpa till vattenburen värme som bestod av en brännare bredvid gasoltuben och ett mindre element inne i husvagnen.Flygplansdelar i stället för husvagnar
Trots att Saabo är väldigt liten kunde en familj på fyra personer faktiskt få plats i husvagnen. Patrik Hermansson, som äger en Saabo som han renoverat, säger att det faktiskt går att bo skapligt.- Vi nyttjar vår på sommaren och det går bra. Har hört talas om de som bott fyra personer och en hund och det har gått bra.Under åren 1964-1968 tillverkades cirka 390 husvagnar innan produktionen lades ned. Fabriken skulle utnyttjas till flygplansdelar i stället. Någon större ekonomisk framgång blev nog inte Saabo-husvagnen för Saab. Det sägs att lönsamhetsgränsen för Saabo var 500 stycken. När man valde att lägga ned tillverkningen så såldes de sista husvagnarna omonterade till
Saabanställda.I dag räknar man med att det finns cirka 130 Saabosar kvar. Av dessa är cirka ett 30-tal i trafik.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!