Kommunens beslut: Invånare får skjuta upp räkningar

Det tuffa ekonomiska läget gör att allt fler Norrköpingsbor släpar med sina välfärdsfakturor. Nu har kommunen fattat beslut om att ge invånare möjlighet till uppskov. "Man ska inte behöva välja mellan att betala elräkningen eller hemtjänst", säger Sophia Jarl (M).

Det tuffa ekonomiska läget gör att fler har fått svårigheter att betala sina räkningar. Kommunen har nu bestämt att ge människor som behöver uppskov med att betala räkningar.

Det tuffa ekonomiska läget gör att fler har fått svårigheter att betala sina räkningar. Kommunen har nu bestämt att ge människor som behöver uppskov med att betala räkningar.

Foto: Elin Holmer, TT

Norrköping2023-01-13 13:30

Inflation och skenande elpriser. Ökade kostnader på drivmedel och höjda räntor. 

Det är kort sammanfattat bakgrunden till kommunens beslut som presenterades på torsdagen. Kommunstyrelsens ordförande Sophia Jarl berättar att man från kommunens sida har märkt att många kämpar under rådande kris. Fler kommuninvånare släpar med sina välfärdsfakturor, som omfattar bland annat barnomsorg, färdtjänst, vård och miljö.

undefined
Norrköpings kommun erbjuder hjälp och kan ge anstånd till invånare som har svårt att betala. "Man ska inte behöva välja mellan att betala elräkningen eller hemtjänst", säger Sophia Jarl (M).

Det nya beslutet innebär att de som har det tufft ekonomiskt ska få skjuta upp sina välfärdsräkningar. För den som är orolig för sin ekonomi erbjuder Norrköpings kommun råd och stöd genom budget- och skuldrådgivning.

– Vi har pratat om hur vi kan hjälpa till och hittat en modell väldigt snabbt. Egentligen har vi sedan tidigare ett beslut om att kommunen ska hjälpa till med att lägga upp avbetalningsplaner. Det vi gör nu är att öka upp bemanningen, för att kunna ha en mer personlig dialog. Därmed har vi inte behövt fatta några skarpa politiska beslut för att genomföra det här, säger Sophia Jarl.

Hur långt uppskov det kan komma att handla om kommer att variera utifrån individens behov, berättar Jarl. Tjugo dagars anstånd kan ges direkt, men om räkningen sedan skjuts upp i två månader eller sex månader kan beslutas tillsammans med kommunens rådgivare.

 – Vi är inte fyrkantiga i det här utan försöker se hur vi kan hjälpa till i varje enskilt fall.

undefined
"Jag uppmanar Norrköpingsbor som har någon form av betalningssvårighet till kommunen att höra av sig för vi kan ge anstånd med betalningen under en tid", säger Sophia Jarl (M).

Finns det inte en risk att fakturorna snarare läggs på hög och att det blir jobbigt för personen längre fram?

– Jo, men den risken finns alltid. Det ska vägas mot att vi ger den här möjligheten. Vi har resonerat och kommit fram till att mycket är upp till individens ansvar och att man får ta den dialogen ihop med kommunen. Det kan säkert bli så i ett fåtal fall, men vi tror att nyttan i stort överväger de personer som inte kan betala i slutskedet.

Är kommunen tillräckligt ekonomiskt stark att ge anstånd?

– Ja, vi har en stark ekonomi i botten. Det här ser vi som ett bra sätt att hjälpa till i dagsläget, men sen får vi ser hur länge vi ska hålla fönstret öppet. Vi tror att det kan finnas ett visst behov, hur länge det ska fortlöpa avgörs av hur stort intresse det finns och hur långvarig långkonjunkturen blir, säger Sophia Jarl.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!