Rost förstör broar – flera måste stängas av

154 broar inspekteras och underhålls. Närmast på tur är bron vid Kärleksparken som delvis ska bytas ut. "Den är rostangripen likt flera av våra stålbroar i Industrilandskapet", säger Christian Dahlskog.

Bärverk ska bytas ut på bron utanför Stadsmuseet. Vecka 38 ska den vara tillgänglig igen.

Bärverk ska bytas ut på bron utanför Stadsmuseet. Vecka 38 ska den vara tillgänglig igen.

Foto: Ulf Stråhle

Norrköping2021-09-04 07:00
undefined
Stålet är inte av den kvalitet och håller inte dagens standard, vilket gör broarna svåra att reparera. Här skymtar en rostig balk på Bergsbron.

Den korta metallbron vid halvön utanför Stadsmuseet står på listan av broar som ska tas bort för att ersättas med en ny bro. Den är idag avspärrad.

– Det är ett sedan länge planerat byte. Inspektörens rekommendation var att vi skulle göra det. Det är bärverket som byts medan vi behåller räcke. Bron ska vara tillgänglig igen vecka 38, säger Christian Dahlskog, enhetschef på samhällsbyggnadskontoret.

Det är en av många broar runt Strömmen i Industrilandskapet som drabbats av rostangrepp, och därmed nått slutet av sin livslängd.

– Vi har rost på flera broar där i olika omfattning. Det följer naturligt av den miljön som de ligger i. Många är byggda på ett sådant sätt att de är svåra att hålla rena från föroreningar och kvalitén på stålet håller inte dagens standard. De är byggda så att det är svårt att göra något åt dem. Man kan tvingas montera ned halva bron då, säger Christian Dahlskog.

undefined
Bärverk ska bytas ut på bron utanför Stadsmuseet. Vecka 38 ska den vara tillgänglig igen.

Något liknande scenario likt Femöresbron, som rostade sönder och oväntat fick skrotas, handlar det inte om nu. 

– Det är ingen bro som är så pass skadad att den behöver tas bort akut. Reparationen av Dragsbron är av en tillfällig karaktär, gjord för att hålla tre till fem år till. Inom den tiden ska den bytas ut för den är också dålig. Vi har väntat med det på grund av Femöresbron. Vi ville inte ha båda broarna borta samtidigt. Det skulle vara tråkigt för de gående, säger Christian Dahlskog.

En ersättare till Femöresbron planeras bli klar om 2,5 år.

Kardonbanan innebar fem nya broar i Norrköping till de 153 samhällsbyggnadskontoret har att inspektera och underhålla. Inre hamnen kommer öka det beståndet med sex broar till. I snitt avsätts cirka tio miljoner kronor per år för underhåll. Vissa år används mer, andra mindre av de pengarna beroende på underhållsbehovet som styrs av inspektioner och klassningar. Nu väntar stora reinvesteringar de närmaste åren. Saltängsbron ska få ett nytt tätskikt. Hamnbron ska få nya kantbalkar, räcken och lager.

– Tätskikt på broar har en beräknad teknisk livslängd och fungerar ungefär som ett tak på ett hus. Om vi inte gör bytet med jämna mellanrum riskerar vi att få läckor ned i betongen, vilket kan förstöra bron. Det en investering som förlänger brons livslängd avsevärt, säger Christian Dahlskog om underhållsarbetet som aldrig tar slut.  

undefined
Bergsbron är underhållen för att hålla ett par, tre år till. "Vi ville inte ha både Femöresbron och Dragsbron borta samtidigt", säger Christian Dahlskog på samhällsbyggnadskontoret.
Karta: Norrköpings stadsmuseum
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!