Vägföreningen har tagit upp saken med Riksförbundet Enskilda Vägar, REV, som ger sina medlemmar stöd i juridiska frågor.
– När man gör intrång på föreningens område är man skyldig att ha ett avtal. Det är oerhört allvarligt att det saknas. Det är ett övergrepp, säger Bengt Johansson, vägingenjör på REV.
Avtalet ska reglera sådant som var ledningen ska ligga, ersättning, slutbesiktning och garantitider.
Vägarna i området har en belastningsklassning, en så kallad BK3-klass, vilket innebär att de inte tål hur långa och tunga fordon som helst.
– Vi misstänker att Nodra har gett dispens att överstiga belastningsklassen på felaktiga grunder. Det är bara vägföreningen som kan ge dispens och ingen har kontaktat oss, säger Rickard Olsson, ordförande i vägföreningen.
Han tillägger att vägen in till området är smal och att byggtrafik innebär en rad risker.
Från Nodras håll menar man att ledningsrättsavtal enbart skrivs utanför kommunal mark.
– Detta är kommunal mark där vi har rätt att lägga ledningar, säger Eva-Lotte Wondollek, Nodra.
– Men vi har tagit fram ett nytt avtal, inte bara för Eksund, som vi ska skriva med vägföreningar så det ska bli mer tydligt vilka skyldigheter och rättigheter de och vi har.
Från Nodras sida påminner man om att en gemensam syn av vägnätet gjordes i maj, där föreningen deltog.
– Vi har inte sökt dispens, men för att göra jobbet behöver vi komma fram med våra fordon. Vi ska återställa vägarna och göra slutbesiktning när vi är klara, säger Wondollek.