Räkna med en Uhrstark Saab

Med en proffsbyggd rörram och 600-650 hästkrafter ska Robert Uhr köra riktigt snabbt på strippen kommande sommar. Och det med framhjulsdrift.

Rejäla grejor behövs för att klara påfrestningarna när över 600 hästkrafter skjuter på.

Rejäla grejor behövs för att klara påfrestningarna när över 600 hästkrafter skjuter på.

Foto: Thomas Möller

Norrköping2008-11-20 00:18
Med sin brutala Saab 900 GTR 2.5 körde Robert Uhr ruggigt fort på banorna runt om i landet. Men under hela förra säsongen lyste han med sin frånvaro. GTR-bilen hade gått i pension till förmån för sitt nya, urbrutala, bygge. En Saab 9-3 GT-RSS.- Den här bilen är byggd kring ett rörrams-chassie, säger Robert Uhr.Rörramen har byggts av Bertan Olovsson från Norrköping. Han är vida känd för sina rörrams-byggen.I USA är dragracing med framhjulsdrivna bilar. Det ställer oerhört stora krav på att bilarnas chassien är noggrant byggda.- Som tur är så känner Bertan flera av de allra bästa som tävlar med framhjulsdrift borta i USA. Han har byggt min rörram helt utifrån deras expertkunskaper.Svårigheten med framhjulsdrift i dragracing är ofta att få ned effekten i marken. Risken är annars att man bara står stilla och bränner däck i stället för att skjuta iväg som en raket när den gröna startlampan tänds.- Jag kommer att ha väldigt långa wheelie-bars bakom bilen. Det är som långa stödhjul som gör att bilen pressas nedåt hela tiden.- Dessa wheelie-bars är fästa högt upp i rörramen och ger mycket bättre restultat än de egna wheelie-bars jag byggde på min Saab 900 GTR.Världens snabbaste
Den gamla Saaben gick minst sagt bra. Så bra att den fortfarande är världens snabbaste Saab på dragracingbanan.Motorkonceptet i den nya 9-3 GT-RSS är detsamma som i förra bilen, en fyrcylindrig Saabmotor med turbo. Själva turboaggregatet som ska förse besten med luft är en specialbyggd GTBB35R som är framtagen helt enligt Robert Uhrs specifikationer.För att kunna åka riktigt fort krävs det givetvis mycket motoreffekt.Det finns det gott om i denna bil.- Jag räknar med att det kommer att ligga mellan 600-650 hästkrafter. Vridmomentet blir cirka 750 Nm, säger Robert Uhr.- Vi har nyss testat fram det nya framvagnssystemet som återfinns på bland annat formelbilar. Den blir nog första strippenbilen som har detta system faktist.- Pushrod suspension som de heter, upplyser Robert Uhr som numera flyttat till Borlänge efter som familjeföretaget Nordic Uhr inlett samarbete med trimfirman Dahlbäcks Racing.Målsättningen första säsongen blir att åka niosekunders-repor.- Låga nior och kanske höga åttor. Sluthastighet räknar jag med kommer att ligga kring 250 km/h.Manuell växellåda
Robert har valt att hålla kvar vid sitt gamla koncept och köra med manuell växellåda. Den femväxlade originallådan är utbytt mot en sexväxlad dito.- Det är växlande som tyvärr sätter en viss begränsning. Under varje repa måsta jag växla fem gånger och det stjäl tid.- Kanske kommer jag senare att uppdatera bilen med en sekventiell växellåda eller automatlåda.Ovanpå den välbyggda rörramen i chrommoly-rör sitter en Saab-kaross. Det är en avgjutning i plast från en Saab 9-3 SS. Allt för att spara vikt.- Bilen kommer heller inte att ha någon brompedal. Det blir en handbroms för alla fyra hjulen i stället.Egen serie
Dragracing med framhjulsdrivna bilar har blivit oerhört stort i dragracingens hemland, USA. Där kör man i en egen serie och de stora fordonstillverkarna går in med rejäla sponsorstöd till helproffesionella förare.- De allra snabbaste åker 402 meter på nästan exakt sju sekunder. Inofficiellt har något team åkt kring 6,95 sekunder, säger Robert Uhr.Det kan jämföras med till exempel Lamborghini Gallardo som behöver 12,1 sekunder för att avverka samma sträcka.En mindre evighet...
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!