– Ingen blir beviljad en specifik tid utan måste få sitt behov tillgodosett. Här kan tråkigheter ha uppstått på olika sätt om det är så att man har utfört på ett annat sätt, förklarar Pernilla Thunander som är verksamhetschef för myndighetsutövning vid kommunens vård- och omsorgskontor.
Hon uttalar sig inte specifikt om vad som hänt med Inga-Maj Hultbergs promenader men förklarar att hon själv fått frågor och vidarebefordrar även ett insändarsvar som vi tidigare publicerat i NT. Där skrev Pernilla Thunander att "man inte ska få sin hjälp neddragen eller ändrad utan att först ha fått träffa en handläggare och fått ett skriftligt beslut. Därför är det beklagligt om du eller någon annan upplever att hjälpen blivit neddragen utan att någon kontaktat er angående detta."
Att frågan diskuteras bland dem som har hemtjänst runt om i Norrköping är tydligt. Många upplever att de, tvärtemot vad kommunen lovat, påverkas när tiderna för transporter mellan hemtjänsttagarna ses över.
– Vi skickade ut ett pressmeddelande om det för någon månad sedan för att vår mottagningsgrupp upplevde att det kom många frågor om neddragen insats, säger Pernilla Thunander.
Hon tycker i första hand att Inga-Maj Hultberg och andra som upplever att hjälpen blivit neddragen ska ta kontakt med chefen för den enhet som hemtjänstpersonalen utgår från.
– Det är jättebra om hon tar kontakt så att den chefen kan titta på just hennes fråga.