Beräknade kostnaden för Ostlänken uppe i 4,2 miljarder

Våren 2022 låg kommunens prislapp för Ostlänken i Norrköping på 2,6 miljarder kronor. I nuläget är den beräknade kostnaden betydligt högre. "Vi har tyvärr drabbats av den perfekta stormen", säger Sophia Jarl (M).

Sophia Jarl (M) och Olle Vikmång (S) är överens om att kommunen behöver Ostlänken.

Sophia Jarl (M) och Olle Vikmång (S) är överens om att kommunen behöver Ostlänken.

Foto: Thomas Möller

Norrköping2024-03-21 05:00

Den 14 december 2020 fattade ett enat kommunfullmäktige beslutet att Norrköpings nya resecentrum skulle ligga i ett så kallat upphöjt läge. Alla – även majoriteten av Norrköpingsborna som deltog i en medborgardialog – var överens om att det upphöjda läget med en bro var mest fördelaktigt.

Till nackdelarna hör dock att kommunen behöver betala för merkostnaden som tillkommer då man lägger spåren i upphöjt läge. I maj 2022, när medfinansieringsavtalet mellan Norrköpings kommun och Trafikverket presenterades, beräknades kostnaden för Ostlänkens passage genom Norrköping landa på 2,6 miljarder kronor för kommunens del.

undefined
Railway Renaissance, Nya centralstationen.

Knappt två år senare kan vi konstatera att prislappen gått upp.

– I nuläget ligger den prognostiserade kostnaden för kommunens del på 4,2 miljarder kronor, säger kommunstyrelsens ordförande Sophia Jarl (M) i samband med att vinnaren i arkitekturtävlingen för nya centralstationen avslöjas.

– Vi har tyvärr drabbats av den perfekta stormen. Dels händer det saker i omvärlden som vi har svårt att kontrollera, som den höga inflationen och räntan. Dels ser vi att befolkningsökningen inte ser ut att öka i den takt analyser tidigare visade, vilket påverkar skatteintäkterna.

Var ska ni få de här pengarna ifrån?

– Vi har inga andra medel till det här än skatteintäkter.

Om ni anser att kostnaderna skenar iväg för mycket – kan ni backa ur?

– I medfinansieringsavtalet finns det flera kontrollpunkter där kommunen kan välja att kliva av avtalet, men det kommer också kosta pengar. Då får vi sätta det mot nyttan som vi sett med upphöjt läge. Vi har passerat en kontrollpunkt och har tre kvar. Vi följer givetvis kostnadsutvecklingen.

undefined
Kommunstyrelsens ordförande Sophia Jarl (M) tvingas konstatera att kommunens prislapp för Ostlänkens passage genom Norrköping gått upp till 4,2 miljarder kronor.

Kan det bli fråga om någon kompromisslösning?

– För att få plats med Ostlänkens järnvägsspår måste vi bygga en ny centralstation. Men i ett sånt här stort projekt som består av så många delar är det klart att man kan hitta vissa lösningar som är billigare. Så arbetar vi alltid för att hitta de mest kostnadseffektiva lösningarna. 

Ni har i det politiska styret beslutat att lägga ner skolor och stänga fritidsgårdar som besparingsåtgärder. Tror du att Norrköpingsborna tycker att det är rimligt att kommunen lägger över fyra miljarder på Ostlänkens passage genom Norrköping?

– Har man själv blivit drabbad av att ens förskola lagts ner har jag full respekt för att man inte tycker att det här är rimligt. Men vi måste se till helhetsbilden. En ny station och ökad spårkapacitet ska hålla i 110–150 år framåt. Med Ostlänken ska vi locka fler till Norrköping, vilket ökar skatteintäkterna, säger Sophia Jarl.

Det råder som sagt politisk enighet i den här frågan. Oppositionsrådet Olle Vikmång (S) fanns också på plats när planerna för nya centralstationen presenterades på onsdagen.

undefined
"Sätter man det i relation till att det här är en investering som varar i 100-150 år tycker jag inte att det är orimligt", säger oppositionsrådet Olle Vikmång (S).

– 4,2 miljarder är mycket pengar, men det var även 2,6 miljarder. Sätter man det i relation till att det här är en investering som varar i 100–150 år tycker jag inte att det är orimligt, säger han.

Men vad är det som säger att det stannar på 4,2 miljarder? När stationen ska börja byggas om några år kanske det har blivit ännu dyrare?

– Det är för tidigt i nuläget att säga vad kostnaden kommer att bli, eller om det blir dyrare än vad vi tror just nu. Det beror på vad som händer i omvärlden. Men det är viktigt att vi gör noggranna kostnadsbevakningar, säger Olle Vikmång.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!