Poliserna måste bli bättre bilförare

Östgötapoliserna måste bli bättre bilförare. Precis som landets övriga poliser i yttre tjänst. I Norrköping inträffade förra året 53 trafiktillbud med polisbilar inblandade och hittills i år 48.

Polisen kraschar för många bilar. Mellan åren 2003 och 2007 skadade östgötapolisen bilar för elva miljoner kronor. Nästa år kommer en bättre förarutbildning i landet. Bilen på bilden kraschade mot en stolpe i Norra Promenaden i Norrköping. Arkivbild: Björn Persson/Wighsnews

Polisen kraschar för många bilar. Mellan åren 2003 och 2007 skadade östgötapolisen bilar för elva miljoner kronor. Nästa år kommer en bättre förarutbildning i landet. Bilen på bilden kraschade mot en stolpe i Norra Promenaden i Norrköping. Arkivbild: Björn Persson/Wighsnews

Foto:

Norrköping2009-12-28 00:00
Alla trafiktillbud med polisbilar inblandade rapporteras till Kammarkollegiet som fungerar som statens försäkringsbolag. Jörgen Lundälv, forskare i trafikmedicin vid Umeå universitet har gått i genom varenda rapport.- Jag är skrämd över resultatet av min egen undersökning, säger Jörgen Lundell till TT. Den visar att Rikspolisstyrelsen misslyckats med att få fram bra bilförare.Vi tar till oss
Polisbilen som aldrig kom fram kallar Jörgen Lundälv sin omfattande studie. Undersökningen visar att många av olyckorna där polisfordon varit inblandade har inträffat då fordonet framförts under ordinarie bilkörning och patrullering. Få allvarliga olyckor har inträffat vid efterföljande eller förföljande.Håkan Evertsson är biträdande chef för ordningspolisen i Östergötland. Han tycker det är bra att utbildningen ses över:- Vi är fullständigt medvetna om problemet och tar det till oss på regional och lokal nivå. Nästa år får polisen en ny nationell utbildning i polistaktisk bilkörning. Givetvis kommer vi att följa upp den.Allvarliga skador
För östgötapolisen, som kör cirka 350 000 mil per år, har skadorna de senaste fem åren kostat elva miljoner kronor.I de siffror som redovisas i Jörgen Lundälvs forskningsrapport ingår allt från lindriga parkeringsskador till lägen där man tvingats använda bilen för att få stopp på annat fordon. Vid några olyckor har poliser blivit mycket svårt skadade. Under åren 2003 till och med 2007 anmäldes I Östergötlands polisdistrikt 366 skadeärenden.Vid 36 av olyckorna förekom personskador i samband med kraschande polisbilar. Sex procent av personskadorna vid Polismyndigheten i Östergötland var så allvarliga att de resulterade i medicinsk invaliditet för polispersonal.I hela 33 av de 36 olyckorna med personskador var polisbilsföraren försäkringsmässigt vållande. Av de poliser som var inblandade i olyckorna var sju kvinnor och 29 män. Flest personskador har drabbat poliser i åldergruppen 30 till 39 år. Sommaren är den tid flertalet olyckor inträffar. Söndagar är ingen bra dag för den som kör polisbil. Då inträffar hos östgötapolisen de flesta olyckor som medför personskada. Ser man till statistiken för hela landet är annars fredagar värsta olycksdagen.I landet skadades 1 763 poliser mellan åren 1997 och 2008. Av dem 76 mycket svårt. Kostnaderna för krascherna var drygt 300 miljoner kronor. Enbart förra året inträffade totalt 3 000 incidenter med polisfordon, skadorna kostade 45 miljoner"Svart låda"
En rad åtgärder föreslås. Bättre utbildning på polisskolorna, kontinuerlig regional vidareutbildning, årligt kompetensprov, bättre utbildning i mörkerkörning då hälften av personskadorna inträffar just i mörker. Även en så kallad svart låda föreslås. Den svarta lådan - ungefär som i flygplan - borde intressera både utredande poliser och åklagare. Det är en form av bevissäkring som både kan fria och fälla en polisbilsförare. Lådan registrerar bland annat händelser som hastighet, rörelsemönster, bromsverkan, bromsljus och bilbältesanvändning. I tusentals Saabbilar finns redan en liknande låda inbyggd. Men de används nästan aldrig av polis eller försäkringsbolag vid olyckor.Länder där den svarta lådan redan används har sänkt kostnaderna för kraschade polisbilar med cirka 20 procent.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om