Poliser måste bli bättre förare

Östgötapoliserna måste bli bättre bilförare. Precis som landets övriga poliser i yttre tjänst. I Norrköping inträffade förra året 53 trafiktillbud med polisbilar inblandade och hittills i år 48.

Vid en utryckning i februari -09 körde den här polisbilen av vägen och krockade med en lyktstolpe på Norra Promenaden.

Vid en utryckning i februari -09 körde den här polisbilen av vägen och krockade med en lyktstolpe på Norra Promenaden.

Foto: Björn Persson/Wighsnews

Norrköping2009-12-27 18:23

Alla trafiktillbud med polisbilar inblandade rapporteras till Kammarkollegiet som fungerar som statens försäkringsbolag. Jörgen Lundälv, forskare i trafikmedicin vid Umeå universitet har gått i genom varenda rapport.
- Jag är skrämd över resultatet av min egen undersökning, säger Jörgen Lundell till TT. Den visar att Rikspolisstyrelsen misslyckats med att få fram bra bilförare.
För östgötapolisen, som kör cirka 350 000 mil per år, har skadorna de senaste fem åren kostat elva miljoner kronor.
I de siffror som redovisas i Jörgen Lundälvs forskningsrapport ingår allt från lindriga parkeringsskador till lägen där man tvingats använda bilen för att få stopp på annat fordon. Vid några olyckor har poliser blivit mycket svårt skadade.
Under åren 2003 till och med 2007 anmäldes I Östergötlands polisdistrikt 366 skadeärenden.
Vid 36 av olyckorna förekom personskador i samband med kraschande polisbilar. Sex procent av personskadorna vid Polismyndigheten i Östergötland var så allvarliga att de resulterade i medicinsk invaliditet för polispersonal.

Läs mer om det här i måndagens Norrköpings Tidningar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om