Säg Ingelsta och många får något svart i ögonen. Norrköpingsborna är nog av uppfattningen att trafiksituationen i Ingelstaområdet inte är optimal. Länsstyrelsen i Östergötland har insett problemen – i det samråd som gjordes för den nya detaljplanen för Ingelsta fick Norrköpings kommun bakläxa.
"Länsstyrelsen ser denna planeringsinriktning som mycket otillfredsställande och anser att de planerade trafikåtgärderna i första hand ska utföras i samband med genomförandet av nu aktuell detaljplan", skrev länsstyrelsen bland annat i samrådet.
Nu gör kommunen ett nytt försök. I det förslag till en ny detaljplan som från och med den 21 juni till och med 14 augusti finns på granskning har man reviderat planen. Tove Nilsson, planarkitekt vid samhällsbyggnadskontoret, förklarar:
– Det fattades ett politiskt beslut att ta bort planerna för utökad livsmedelshandel, som ansågs kunna öka belastningen i trafiken.
I det nya förslaget konstaterar kommunen att de åtgärder man föreslår i alla fall är bättre än de som finns i nuläget, men att "ytterligare åtgärder är nödvändiga i området på längre sikt". Kommunen bedömer att trafiksituationen inom Ingelsta kommer att kunna ses över i en fördjupad översiktsplan.
I praktiken syftar det nya detaljplaneförslaget att förbereda för en ny infart till Ingelstaområdet från Stockholmsvägen.
– Vi får ta en sak i taget. Det är alltid en balansgång mellan att utveckla fastigheter och att göra området mer attraktivt, samtidigt som det innebär mer trafik i området, säger kommunalrådet Reidar Svedahl (L), ordförande i samhällsplaneringsnämnden.
Hur ser du på trafiksituationen till och från Ingelsta från centrala Norrköping?
– Ibland är det svårt att komma fram med bil. Men det är inget unikt för Norrköping. När det gäller Ingelsta har det ju i alla fall blivit bättre de senaste åren efter att man gjort det möjligt att ta sig runt bakvägen.
Om vi nu lämnar trafikproblemen bakom oss finns det ett par spännande nyheter i den nya detaljplanen. Planförslaget ger möjlighet att vidareutveckla befintlig handelsfastighet med centrum- och hotellverksamhet.
– Huvudsyftet är att utveckla området och göra det mer attraktivt. Vi vill omvandla Ingelsta från ett renodlat industriområde till ett handelsområde, säger Tove Nilsson.
Detta görs exempelvis genom att nya byggnader utformas med varierande fasadmaterial som glas, terrasserat trä, sträckmetall, betong och träpanel. Grönska kan bland annat anordnas på tak.
– Det finns krav på mer grönska och hållbarhet. Vi vill mjuka upp de hårda värden som finns i området nu. Vi bevarar även talldungen.
Alla entréer ska utformas med grönska och vara inbjudande och urbana, bland annat genom mindre entrétorg. Cyklister ska kunna ta sig ända fram till entrén och parkera. Planförslaget innebär också att större delen av markparkeringen bebyggs och att parkeringen förläggs i ett underjordiskt parkeringsgarage.
Dessutom kommer det att byggas på höjden.
– Det finns möjligheter att bygga hus mellan sju och nio våningar, här är det tänkt att man ska kunna bedriva hotellverksamhet, förklarar Tove Nilsson.
Stora planer alltså – men hur är det med intresset?
– Vi vet att företag som redan finns i området vill expandera och öppna mer. Jag tror att det finns stort intresse även från andra. Läget är attraktivt, säger Reidar Svedahl.