Som vi tidigare rapporterat sĂ„ ska det byggas sju nya broar nĂ€r Inre hamnen förvandlas till bostadsomrĂ„de. Nu finns det planer för ytterligare en â den hĂ€r gĂ„ngen i sjĂ€lvaste Industrilandskapet.
SamhĂ€llsbyggnadsnĂ€mnden beslutade vid sitt senaste sammantrĂ€de att kommunen avser att inleda planarbete för Ă€ndring av detaljplan för del av fastigheten Berget â nĂ„got som kan resultera i ny gĂ„ngbro till KrĂ„kholmen.
I översiktsplanen för Industrilandskapet, som antogs 2006, stÄr det att KrÄkholmen ska vara park eller natur. Men nu har det kommunala fastighetsbolaget Norrevo ansökt om att kvartersmark ska ersÀtta parkmark.
DĂ„ det i samma översiktsplan stĂ„r att stadens alla grönblĂ„a strĂ„k mĂ„ste vara tillgĂ€ngliga för alla â sĂ„ anser samhĂ€llsbyggnadskontoret att delar av KrĂ„kholmen Ă€ven i framtiden ska vara allmĂ€n plats.
â Miljön kring Motala ström Ă€r en central del av stadens gröna och blĂ„ infrastruktur. Det Ă€r viktigt att strĂ„k och platser kring Strömmen, sĂ„som KrĂ„kholmen, upplevs och Ă€r tillgĂ€nglig för alla, sĂ€ger Hannes Granath, planarkitekt och handlĂ€ggare vid Norrköpings kommun.
För nÀrvarande saknas det dock en koppling vid strÄket runt KrÄkholmen. En ny detaljplanen bör dÀrmed Àven omfatta det öppna vattenomrÄdet öster om holmen och möjliggöra för en framtida gÄngförbindelse.
â SamhĂ€llsbyggnadskontoret förordnar att vid en planlĂ€ggning se över hur KrĂ„kholmen kan vara bĂ„de kvartersmark och allmĂ€n plats samt att strĂ„kets brister Ă„tgĂ€rdas, exempelvis genom en ny gĂ„ngbro, sĂ€ger Hannes Granath.
Det kommunala evenemangsbolaget Louis De Geer Konsert & Kongress erbjuder som bekant redan olika typer av evenemang pÄ KrÄkholmen. DÄ de arrenderar marken sÄ mÄste bolaget i samband med sina arrangemang pÄ KrÄkholmen betala en avgift till samhÀllsbyggnadskontoret.
Norrevo anser i sin ansökan att verksamheten för Louis De Geer Konsert & Kongress underlĂ€ttas av att KrĂ„kholmen införlivas i fastigheten Kvarnholmen â som i sin tur Ă€gs av Norrevo.
â I ett scenario dĂ€r KrĂ„kholmen Ă€r kvartersmark finns ju inte lĂ€ngre nĂ„gon allmĂ€n platsmark att betala avgift för, förklarar Hannes Granath.
Inom den nuvarande budgeten finns inga avsatta pengar för en gĂ„ngbro mellan KrĂ„kholmen och parkomrĂ„det. Antagandet av en ny detaljplan berĂ€knas kunna ske först Ă„r 2026. Genomförandet av planen â som omfattar en ny gĂ„ngbro â bedöms leda till ökade driftkostnader.