Per Enelands Dodge Viper drar blickarna till sig
Med en V10-motor på 8,0 liter har Dodge Viper blivit en ikon i bilsammanhang. Per Eneland från Norrköping äger en av cirka 130 Vipers i landet.
Foto:
i mycket fint skick och motsvarade alla förväntningar. Ägaren hade dessutom egen verkstad så vi kunde lyfta upp den och kontrollera den noga innan affär. När bilen väl var hemma blev det en första sommar i Vipern utan några större modifieringar. Istället började Per Eneland att spåna på att dra igång en Viperklubb för likasinnade. -I början var det riktigt trögt. Jag beställde ett utdrag från Vägverket med samtliga registrerade Vipers
i Sverige och skickade ut brev till ägarna. Träff på Gotland
Det verkliga lyftet kom först senare när Per tillsammans med en annan Viperägare från Stockholm satte sig ned och drog upp riktlinjerna för en klubb och dessutom startade en hemsida för Viper Club Nordic. -Då satte det fart ordentligt och nu är vi cirka 100 medlemmar. Alla har inte egna Vipers utan är bara passiva medlemmar. -Men vi har en enormt fin uppslutning.
I klubben finns nu 80-90 Vipers av de 130-140 som finns i landet. Det är nog inte många märkesklubbar som kan matcha, säger Per Eneland. I Viper Club Nordic håller man bland annat en vårträff. -Vi började med att ha de två första träffarna i Stockholm, men sedan har vi varit på Åland, i Göteborg och Mora. 2008 kommer vi att träffas på Gotland. Förändrat och uppdaterad
På Gotlandsträffen kommer det ges tillfälle att rasta bilarna ordentligt på racingbanan Gotland Ring. Sedan Per Eneland köpte sin Dodge Viper GTS har en hel del förändrats och uppdaterats. Först monterades en riktig proffsstereo som gjorde att bilen ställdes ut på Elmia påsken 2003. Samma år monterades en kompressor på den 8,3 liter stora V10:an. -Det var en hel del problem innan vi fick till mappningen, det tog nästan ett helt år innan bilen gick som den skulle. Kompressorkitet köptes från Roe Racing
i USA. Men själva kompressorn byggs i Stockholm och styrsystemet härstammar från Göteborg. -Eftersom de hade haft lite problem med att få de här kiten att gå bra kom en representant från Roe Racing till Göteborg och sorterade ut allt på min Viper, berättar Per Eneland. Hyllar sin Viper
I samma sväng som kompressorn monterades sattes ett nytt avgassystem dit. Ett som andas betydligt bättre och fram för allt låter betydligt bättre. En Viper har med sin urstarka V10-motor inga problem med att få motoreffekten att räcka till. Däremot kan bromsarna kännas lite undermåliga vid aktiv körning. Därför har Per Eneland valt att uppdatera bromsarna till riktiga racingbromsar. Skivorna mäter nu hela 380 millimeter i diameter. Även om Per Eneland valt att uppdatera sin Viper rejält så hyllar han Vipern för dess driftsäkerhet och enkelhet. -Det här är bilar som tål att köras. Rejäla grejor som dessutom inte är jättedyra att hålla igång. -Servicen på en Viper är inte mycket dyrare än en vanlig amerikanare. Men Garageredaktionen kan intyga att körupplevelsen är flera hundra procent större i en Dodge Viper än en vanlig amerikanare...
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!