Pema Arbetskraft: Jag kan inte uttala mig

- Jag kan inte uttala mig om kunder även om jag skulle vilja göra det. Våra avtal bygger på ömsesidigt förtroende, säger Pär Eriksson, vd på Pema Arbetskraft.

Pär Eriksson, vd på Pema Arbetskraft vill inte kommentera om bolaget har haft synpunkter på arbetsmiljön i fabriken eller inte.foto: mikael strand

Pär Eriksson, vd på Pema Arbetskraft vill inte kommentera om bolaget har haft synpunkter på arbetsmiljön i fabriken eller inte.foto: mikael strand

Foto: Strand Mikael

Norrköping2011-12-03 00:00

Pema Arbetskraft är ett av de bemanningsföretag som haft personal i NCC:s armeringsfabrik. Bolaget har ingen som jobbar där numera. Enligt Pär Eriksson beror det inte på den dåliga arbetsmiljön i fabriken.

- Det är så här i bemanningsbranschen. Ibland har vi medarbetare på en arbetsplats och ibland inte. Just nu har vi ingen där, säger han.

Ligger sannning i kritiken
Så det ligger ingen sanning i den kritik som finns mot arbetsmiljön på armeringsfabriken?

- När det gäller arbetsmiljön på arbetsplatsen anser vi att vi tydligt framfört vår syn i samband med olika möten mellan parterna. Innehållet i detta är avsett för kunden och oss, säger Pär Eriksson.

Hur ska personal som jobbar hos er agera om arbetsmiljön är dålig?

- Det ska givetvis rapporteras och tas sedan upp i skyddskommittén. Vår ambition är att vara branschledande när det gäller arbetsmiljöarbete.

Pär Eriksson betonar flera gånger att arbetsmiljöansvaret är hos båda parterna. Dels hos uthyraren och dels hos kunden som hyr in personal. Ingen kan svära sig fri från arbetsmiljöansvaret.

Och hur agerar ni när ni får kännedom om problemen?

- Vi tar en diskussion med kunden för att komma tillrätta med problemen. Ingen kan hyra in personal och tro att man klarar sig undan. Det tror jag att de flesta vet. Det är ett ansvar som vi delar. Utan att kommentera den här specifika kunden så är vår inställning att vi aldrig kan acceptera ohälsa på en arbetsplats, säger han.

Känner du till att många har haft dåliga erfarenheter av att jobba i fabriken?

- Jag känner till det som har gått till arbetsmiljöverket. I övrigt har jag ingen möjlighet att kommentera. Precis som jag sa så regleras det här av vårt samarbetsavtal med kunden. Jag kan inte säga något om detta, säger han.

Knepig situation
Okej, om vi talar i generella termer. Hur skulle ni kunna tänkas agera om en kund är direkt dålig för er personal?

- Det är klart att det är knepigt. I det korta perspektivet skulle vi förlora en kund om vi säger upp samarbetet. I det långa perspektivet visar vi att vi är en bra och seriös aktör. Jag skulle säga att vi inte har problem att avsluta samarbeten som inte fungerar. Det är den yttersta konsekvensen, säger Pär Eriksson.

Har ni gjort det någon gång?

- Det har hänt någon enstaka gång, ja, avslutar Pär Eriksson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!