– Visst är det ett stort steg att ta – från att ha varit anställd till att driva eget – men så här i början tycker jag att vi har bra koll på det mesta. Mycket handlar om dagliga rutiner och rutiner gillar både jag och Andreas, säger Felicia Jonsson och riktar en öm blick mot Andreas Eek, 26.
Hon har tidigare jobbat inom omsorg och förskola, medan Andreas har fått sin yrkeserfarenhet från främst lagerarbete och lokalvård.
– Vi räknar med att det blir tufft i starten, men samtidigt kan det bara bli bättre ju fler som vaccineras i samhället. Det här ska vi klara av, det är vi övertygade om. Jag roar mig med att säga att det i dag var fler kunder jämfört med motsvarade dag förra veckan, berättar han.
Arbetsdagen börjar tidigt. Väckarklockan ringer 03.40. När första spårvagnen rullar på Hagebygatan finns Felicia och Andreas med bland passagerarna. Strax efter 05.00 är de på jobbet. Knappt en timme senare öppnar caféet och stamkunderna väntar på frukost. Innan dess har mackorna förberetts. Ost och skinka är populärast. I toppen hamnar även räkmackor och mackor med stekt ägg, biff och falukorv.
– Vi har redan börjat lära oss stamkundernas rutiner. En del stannar och äter hos oss, andra tar med mackan till jobbet, säger Andreas Eek.
Efter lunchpasset stänger fiket. Lugna dagar – då de har förberett den dagliga städningen – är de i bästa fall hemma klockan tre.
– Vi får ett par timmar för oss själva på kvällen, men går och lägger oss tidigt. Sömnen är viktig. Annars skulle vi aldrig orka med dagarna.
Ni jobbar ihop sex dagar i veckan. Hur får ni privatlivet att fungera?
– På jobbet är vi kollegor. Vi är duktiga på att skilja mellan arbete och fritid, är lika som personer och i grunden enkla människor. Saker som händer på "tolvan" löser vi där och då. På jobbet är det inget "pussigull", säger Felicia Jonsson och skrattar.
Andra egenskaper som förenar dem är "torr" humor och intresset för IFK Norrköping som paret noga följer.
Hur vill ni utveckla caféverksamheten?
– Försiktigt. Kanske en och annan nyhet på menyn. Smörgåsar är svårare än vad man tror och svinn vill vi undvika. Det som säljer bra en vecka, till exempel köttbullar, kan vara mer svårsålt veckan efter, utvecklar Felicia Jonsson.
– Hyresläget är en fördel. Det kan vi utnyttja till att hålla konkurrenskraftiga priser, kontrar Andreas Eek.