NT berättade om parets besvärliga hemresa från Kroatien i en artikel i september 2012. Efter semestern på ön Krk kom aldrig planet som skulle ta hem de 126 passagerarna eftersom det blåste kraftigt. Paret från Norrköping reste på egen hand hem med tåg och det tog två dygn och medförde stora kostnader.
Ersättning
Nu rekommenderar Allmänna reklamationsnämnden (ARN) att Ryanair betalar 400 euro till var och en av resenärerna samt 7 528 kronor till Camilla Lehnberg och Peter Semler från Norrköping.
– Vi tycker att det är ett bra besked från ARN, säger Camilla Lehnberg. Men tyvärr räknar vi inte med att det kommer att hända något från flygbolagets sida.
ARN konstaterar att Ryanair ställt in flyget på grund av extraordinära omständigheter men att flygbolaget samtidigt åberopat ett utlåtande från flygbolaget självt. Flygbolaget har heller inte vidtagit alla de åtgärder som rimligtvis kunnat krävas för att undvika den ekonomiska skada som uppkommit till följd av att flyget ställdes in.
Tror inte på ersättning
Norrköpingsparet har agerat i reklamationsärendet tillsammans med en grupp andra resenärer som höll ihop på tågresan hem till Sverige och man har i dagsläget inte bestämt hur man ska gå vidare, om Ryanair inte följer ARN:s beslut.
– Eftersom Ryanair inte har sin bas i Sverige tror vi inte att de kommer att bry sig om att betala ut någon ersättning, säger Camilla Lehnberg.