Spårvagnsspåren på Nygatan är slitna och kommer att bytas mellan Hörngatan och Ebersteinska gymnasiet. Planen är att stänga av ett kvarter i taget i mellan fyra och åtta veckor åt gången.
Den första etappen, då spåren kommer bytas ut från Ebersteinska gymnasiet fram till Kungsgatan, påbörjas den 6 april. Nygatan, från Söder tull mot Klockaretorpet, stängs dock av för spårvagnstrafik redan nu på måndag, den 29 mars, på grund av detta.
Linje 3 kommer att rulla som vanligt från Vidablick till Söder Tull. Ersättningsbussar tar passagerarna vidare från Söder Tull till Klockaretorpet. Spårvagnarna går runt Öster (linje 2:s nuvarande linjesträckning) från Söder Tull till Vidablick. Hållplatsen Strömbacken stängs av helt. Östgötatrafiken hänvisar i stället till Väster tull eller Vägträffen. Även hållplatsen SMHI stängs av, då ersättningsbussen inte kan passera hållplatsen på grund av det kommande spårarbetet vid Folkets Park. Här hänvisas passagerare till hållplats Frans Bloms gata.
Linje 2 som trafikerar Fridvalla– Kvarnberget kommer att gå via Drottninggatan från Kvarnberget till Fridvalla och inte via Öster i den riktningen.
– Alternativet vi har valt är att låta linje 3 fortsätta i linjetrafik när den kommer till Söder Tull genom att köra öster ut på Nygatan och trafikera linje 2:s linjesträckning runt Öster. Vid Rådhuset ansluter man sedan till ordinarie linjesträckning norrut på Drottninggatan mot Resecentrum och vidare mot Vidablick, har Mattias Näsström, trafikoperativ chef vid Östgötatrafiken, tidigare sagt.
Arbetet kommer pågå under större delen av 2021.
Efter att de befintliga spåren har grävts bort kommer Nodra att byta sina vatten- och avloppledningar, varpå en betongkonstruktion läggs med det nya spåret i. Det här sättet att bygga på ska ge spåren betydligt bättre livslängd, enligt Norrköpings kommun.
Alla trafik som påverkas kan du läsa om på Östgötatrafikens hemsida.