Ostlänken kan missa Linköping

Trafikverket ska utreda en ny dragning av Ostlänken förbi Linköping för att underlätta för höghastighetståg mellan Stockholm och Göteborg.

En av kommunens skisser på hur det skulle kunna se ut vid Resecentrum i framtiden, med Ostlänken på en bro och plats för bland annat spårvägen under.

En av kommunens skisser på hur det skulle kunna se ut vid Resecentrum i framtiden, med Ostlänken på en bro och plats för bland annat spårvägen under.

Foto:

Norrköping2015-02-17 16:34

Det är Sverigeförhandlingen som gett Trafikverket uppdraget. Sverigeförhandlingen är regeringens representant när höghastighetsbana mellan Stockholm och Göteborg/Malmö förbereds. Sverigeförhandlingen ska verka för ett snabbt genomförande av höghastighetsbana, föreslå finansieringsprinciper, utbyggnadsstrategi och finna lösningar för spår och stationslägen i städer som berörs av banan. Genom Sverigeförhandlingen ska det också skapas möjligheter att bygga 100 000 nya bostäder i Stockholm, Göteborg och Malmö

Nytt spår förbi staden

Med höghastighetståg, som klarar 320 kilometer i timmen, ska framtida resor mellan Stockholm-Göteborg ta två timmar och Stockholm-Malmö två och en halv timme.

Samtidigt planeras Ostlänken, dubbelspåret mellan Järna och Linköping, för snabbpendling mellan Stockholm–Norrköping/Linköping med samma tågtyp.

I Linköping har politikerna beslutat om en järnvägstunnel till nya centrala resecentrum. Men nu ska Trafikverket även utreda ett nytt spår förbi Linköping:

– Då kan operatörerna som vill köra förbi Linköping använda det spåret, säger Hans Rode, utredningssekreterare i Sverigeförhandlingen.

Tågen som ska stanna i Linköping åker in till resecentrum via ett särskilt spår. Sverigeförhandlingen påpekar att stationen kommer att ligga kvar centralt i Linköping, men det är inte bestämt vilken stationslösning det blir till slut. När det gäller snabbspåret i Linköping vill Sverigeförhandlingen att Trafikverket undersöker fyra alternativ:

– Vi vill ha två broalternativ, ett tunnelalternativ och nuvarande sträckning med stickspår, säger Hans Rode och tillägger:

– Den trafik som operatörerna vill köra in till Linköpings centrum sker på kommersiella villkor. Med stickspåret skapar vi en alternativ möjlighet för höghastighetstågen. De måste inte gå in i Linköping om operatörerna inte tycker det är fördelaktigt.

Investeringar för 150 år

Enligt Hans Rode är det inte aktuellt med något liknande direktiv till Trafikverket för Ostlänkens bansträckning genom Norrköping.

– Det vi reagerade på i Linköping är att man vill ha en tunnel där. En tunnel är inte bara tekniskt komplicerad, det är också väldigt dyrt. I Norrköping kör tågen på en bro, säger han.

Själva Ostlänken, som ska byggas mellan 2017-2028, beräknas kosta 35,5 miljarder kronor i 2013 års penningvärde. Hela snabbtågsutbyggnaden kommer att kosta åtskilliga miljarder mer.

– Det är enorma kostnader och regeringen vill säkra att nytta uppstår för att motivera så stora investeringar, säger Hans Rode. Därför låter man utreda hur höghastighetsbanan kan bli så effektiv som möjligt.

Ali Sadeghi, Trafikverkets projektchef för Ostlänken, säger att stickspåret i Linköping inte påverkar det centrala stationsläget:

– Men det här är investeringar för 120–150 år framåt, och då är det viktigt att ha flera alternativ som kan utredas.

Utvecklingschef Ulf Arumskog företräder Norrköpings kommun i Ostlänkenprojektet. Han räknar med att alla snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg/Malmö kommer att passera centrum:

– Det finns en järnvägsutredning från 2010 som säger att spåren ska gå genom staden. I utredningen tittade man även på att lägga spåret utanför staden, säger han.

– Att starta en järnvägsplan blir nästa steg. Vi kommer att anlita en konsult för det, berättar han. Järnvägsplanen är ett tungt dokument som detaljerat beskriver bansträckningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om