Ordförande för Östgötatrafikens styrelse är Miko Månsson (S). Han är förvånad över regionpolitikern Per Jamesons (M) hårda kritik.
"Jag har fullt förtroende för både styrelsen i bolaget och för bolagets tjänstemannaledning. Och till mig som ordförande har ingen kritik framförts från andra politiker, och jag kan tycka att har man den kritiken så kanske man kunde höra av sig till mig, och inte gå via pressen. Tycker den vägen att hantera frågor inte är konstruktiv och inte leder framåt", säger Miko Månsson som svarar via mejl.
Han skriver också att frågor om trafikförändringarna är frågor som styrelsen för Östgötatrafiken bara informeras om. Att alla beslut fattas av Trafik- och samhällsplaneringsnämnden i Region Östergötland.
"Jag kan inte kommentera processen alls egentligen för jag är inte inne i den. Det jag har frågat lite mer om är informationsbiten, och där borde vi varit ute tidigare, men jag vet att det har genomförts om än lite sent", svarar Miko Månsson.
Åsa Bjerke är trafikchef på Östgötatrafiken och hon är medveten om kritiken kring hur förändringarna kommunicerats.
– Det är klart det finns förbättringar att göra när det gäller informationen. Där får vi se över hur vi kan göra det bättre. Det måste vi ta till oss och det är olyckligt om människor upplever att de inte fått information, säger hon.
Däremot tillbakavisar hon kritiken mot underlaget bakom förändringarna.
– Det är en mycket väl genomförd trafikundersökning som gjorts. De flesta har trots allt rimliga avstånd till en hållplats även i fortsättningen.
Enligt Julie Tran (C), ordförande i Trafik- och samhällsplaneringensnämnden, utgår trafikmätningarna från SCB:s pendlarstatistik även om man sedan ser till helhetsbilden för varje linje. Där vägs framförallt tre kriterier in. Låg täckningsgrad, om det är färre än tio passagerare per tur och samhällsnyttan.
– Hela linje 432 har en kostnadstäckning över 20 procent, men sträckan längs Strandvägen har det inte.
– Vi väljer att inte trafikera Strandvägen dels för att vägen är smal vilket påverkar svårigheter för tunga fordon att mötas, dels för att resandet på sträckan är låg. Kollar man antalet påstigande på varje hållplats längs Strandvägen har tio av 14 hållplatser tre eller färre påstigande.