Östgötatrafiken kallsinnigt till föräldrarnas förslag

De boende väckte en idé för att rädda bussen på Strandvägen under mötet med de ansvariga. "Det är synd att Östgötatrafiken och politikerna inte ens har övervägt att ta till sig alternativa lösningar", säger Annika Hjelmsten.

Adam Rosman och Annika Hjelmsten var två av de sex personer som mötte ansvariga tjänstemän och politiker i dialogmötet om kollektivtrafiken i Krokek och Strandvägen, då linje 432 försvinner.

Adam Rosman och Annika Hjelmsten var två av de sex personer som mötte ansvariga tjänstemän och politiker i dialogmötet om kollektivtrafiken i Krokek och Strandvägen, då linje 432 försvinner.

Foto: Ulf Stråhle

Norrköping2021-11-22 14:30

Det var låsta positioner under dialogmötet mellan boende i Krokek som hotas att bli utan linje 432, ansvariga politiker samt Östgötatrafikens tjänstepersoner. För precis som Kvarsebo, Vånga, Simonstorp och delar av Vikbolandet kommer busslinjen längs med Strandvägen att försvinna när Östgötatrafiken lägger om trafiken sommaren 2022.

Syftet är att öka turtätheten på nuvarande linje 433, som kommer heta 420 efter omläggningen.

– Vi utgår från de mål vi har, vi måste styra det efter det politiken satt upp. Vill man göra det går man efter vad vetenskap och forskning säger om hur man ska ta marknadsandelar från biltrafiken. Det ska vara attraktivt för många, men det är klart att folk blir besvikna när busstrafik försvinner, sade Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken.

Adam Rosberg och grannen Annika Hjelmsten, vars båda familjer köpte hus i Krokek 2019, lade på mötet ett förslag om att låta en del av busstrafiken för 433 gå via Strandvägen, men inte över Åby. Det skulle innebära fyra minuters längre restid totalt jämfört med i dag, för 433. Samtidigt skulle det göra busstrafiken mer tillgänglig för fler Krokeksbor, menade de.

– Kommunens representant var rätt så nyfiken på det. Men vi förstod att det, från Östgötatrafikens och regionens sida, redan verkar vara klubbat, upphandlat och bestämt. Det kommer tyvärr inte att påverka. Det är tråkigt att se att man, när man exploaterar och utvecklar området vid Torskär, inte ens tar det i beaktande. Man räknar med att de här 250 nya fastigheterna inte kommer att använda kollektivtrafik, sa Adam Rosman efter mötet.

De båda skolföräldrarna hade måttliga förväntningar efter mötet.

– Det vi fick reda på är att det var för sent. Det är synd att de inte ens har övervägt att ta till sig alternativa lösningar, sade Annika Hjelmsten.

Mattias Näsström bekräftade att linjen ligger fast.

– Vi tittar på hur förslaget var på tjänstemannanivå, vilken tanke det var bakom och om det går att genomföra. Jag ska inte ge det alltför stora förhoppningar. Det är heller inget som kommer vara aktuellt från trafikstart utan det här är vårt huvudspår som vi kör nu. Sedan får vi se hur det utvecklas, sade Mattias Näsström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!