Det hade gått knappt två dygn efter att en man i 45-årsåldern på måndagskvällen fick livshotande skador efter en kollision längs samma vägsträcka.
Vid klockan 16.45 på onsdagseftermiddagen skedde en ny allvarlig olycka, nu vid Dagsbergskorset, cirka två kilometer från den första olycksplatsen.
Där krockade två bilar och tre personer fick föras till sjukhus. I den ena bilen satt ett par i 85-årsåldern, som avled till följd av sina skador. Det andra fordonet kördes av en man i 20-årsåldern, som fick lindriga skador och nu misstänks för vårdslöshet i trafik.
Vägen fick stängas av i en dryg timme efter olyckan, med långa köer som följd.
När vi på torsdagsmorgonen var på plats i närområdet berättade flera boende om sin oro för hastigheterna på Arkösundsvägen och de "otäcka omkörningar" man ser dagligen.
– Folk respekterar ingenting. Jag övningskör med min dotter och ändå ska folk lägga sig precis bakom och blinka som galningar, säger Liselotte Rosén, som bor i närheten av olycksplatsen och efterlyser trafikljus eller sänkta hastigheter i området.
Kollegorna Jonas Rosberg och Annelie Petersson bor båda två längs med Arkösundsvägen. De tycker att den är obehaglig att köra på och vill se omkörningsförbud på vissa sträckor och fler hastighetskontroller.
– Det är mycket trafik och folk har lärt sig var fartkamerorna sitter. Där hålls hastigheten, men i övrigt skulle jag säga att folk kör för fort, säger Jonas Rosberg.
– Det är många ungdomar i EPA-traktorer som kör på vägen. En del upplever dem som störande, vilket leder till fullkomligt galna omkörningar, säger Annelie Petersson.
Jonas Rosberg säger att hans dotter på tisdagen fick väja vid en farlig omkörning.
– Hon fick tvärbromsa och köra ut åt sidan när en bil skulle köra om en EPA-traktor. Och det här var dagen efter den första olyckan.
Även Camilla och Fredrik Nilsson, som bor nära platsen, vittnar om regelbundna olyckor vid Dagsbergskorset. De upplever att antalet olyckor har ökat sedan gångtunneln under korsningen byggdes i början av 00-talet och hastigheten sedan höjdes till 80. Men en sänkt hastighet skulle inte heller hjälpa, tror paret.
– Jag tror inte folk skulle bry sig. Vi har en kamera lite längre bort, då saktar folk ner, sedan ökar de, säger Camilla Nilsson.
Ingrid Björkdahl bor i Ljunga och pekar även hon på hastighetshöjningen. Redan 2009 varnade hon, i en artikel i NT, för riskerna när man satte 80 km/h som gräns vid korsningen, medan stora delar av Arkösundsvägen fick sänka hastigheter.
– Jag ville ha det till 60, som det är i övriga korsningar längs med Arkösundsvägen, som vid Östra Stenby och Östra Husby. Men eftersom det finns en gångtunnel under Dagsbergskorsningen tyckte de att de kunde höja hastigheten.
Varför tror du att det sker så pass många olyckor just här?
– Hastigheten är den största anledningen naturligtvis, men sen är vägen väldigt trafikerad. Det finns skola i Dagsberg och förskola i Ljunga, det är många barn som hämtas och lämnas. Dessutom finns inga alternativa vägar ut till Vikbolandet, och sommartid är det ännu värre, säger Ingrid Björkdahl, som också vill se fler fartkameror.
Efter den mörka starten på veckan frågar sig många om antalet olyckor på Arkösundsvägen har ökat. Enligt siffror som Transportstyrelsen har tagit fram för NT:s räkning har siffrorna varierat kraftigt de senaste 20 åren. Förra året skedde till exempel 19 olyckor där någon skadades. Totalt drabbades 28 personer i dessa och en person avled. Men fjolåret sticker också ut som det värsta under perioden, med lika många olyckor och drabbade som under åren 2020–2022 sammantaget.
Annars har trenden gått åt motsatt håll, till exempel om man tittar på antalet dödsolyckor. Mellan 2005 och 2011 omkom fem personer på Arkösundsvägen, men därefter sjönk dödstalen. Från 2012 och fram tills onsdagens olycka visar statistiken bara på ett dödsfall och tre stycken allvarligt skadade – på drygt tolv års tid.
Detta trots att statistik från Trafikverket visar att trafiken på Arkösundsvägen har ökat stadigt under den senaste 30-årsperioden. På sträckan strax efter flygplatsen, där måndagens olycka skedde, har det genomsnittliga antalet bilar per dygn ökat med 50 procent. Och på följande sträcka, strax före Dagsbergskorset där onsdagens olycka inträffade, är ökningen 43 procent.