– Fusket var uttalat och systematiskt, det uppmuntrades av cheferna, säger personen med insyn i situationen på Max.
I en granskning av snabbmatskedjan Max, som Aftonbladet har gjort, framkommer bland annat hur mat serverats trots att den egentligen skulle ha slängts, hur toalettstolar och städutrustning diskats i diskmaskinen och hur milkshake förvarats i skurhinkar under tiden som milkshakemaskinen rengörs.
I en genomgång av Norrköpings kommuns livsmedelskontroller, som NT har gjort, framkommer att Max-restaurangen vid resecentrum i Norrköping haft brister. Vid kommunens senaste inspektion, den 31 maj 2024, hittades både smuts, mögel och livsmedel som förvarades i för hög temperatur. Även vid två inspektioner året innan uppmärksammades flera brister, bland annat när det kom till hygien och renlighet, men det fanns också skadedjur i lokalen.
– Det var oerhört skitigt på restaurangen och problemen togs inte på allvar av ledningen, säger personen vi pratat med, om restaurangen vid resecentrum.
Personen vittnar om hur de anställda uppmuntrades att systematiskt trycka om timerklockorna som pep när maten skulle slängas och hur kunderna serverades mat som egentligen borde ligga i soporna.
Nya lappar sattes på gamla produkter för att de skulle verka nyare än vad de var. Arbetssättet var, enligt personen vi pratat med, på direkt uppmaning från restaurangens ledning.
– Det fuskades massor och det uppmuntrades av chefer som ville öka vinsterna, säger personen.
Restaurangchefen på Max vid resecentrum i Norrköping avböjer att bemöta kritiken. I stället får NT svar av Jenny Leijonhufvud, kvalitetssäkerhetsansvarig på Max i ett mejl.
"Detta är absolut inte enligt våra rutiner. På Max Burgers har vi höga krav på kvalitet, transparens och ärlighet i vårt arbete. Vi har strikta riktlinjer för hur våra produkter hanteras och serveras, och vi förväntar oss att alla våra medarbetare följer dessa noggrant."
Restaurangen vid resecentrum i Norrköping har precis genomgått en renovering. Enligt Jenny Leijonhufvud har Max varit medvetna om att restaurangen behövdes åtgärdas.
"Ja, vi har själva identifierat att den här restaurangen behövde särskilda insatser för att uppnå våra högt ställda kvalitetskrav. Renoveringen ger bättre förutsättningar för rengöring och underhåll av lokalen än den tidigare hade."
Efter Aftonbladets granskning har Max anmält tidningen till Medieombudsmannen och Max vd, Richard Bergfors, har riktat kritik mot mediebilden som målats upp.
– Den bild som de senaste dagarna har förmedlats är långt, långt, långt ifrån verkligheten. Den är helt enkelt inte sann. Utan den bygger på felaktigheter, överdrifter och osanningar som inte speglar hur det de facto är, säger Richard Bergfors i en video på Instagram.
Efter granskningen har snabbmatskedjan också gått ut med att gäster komma kunna boka in sig för att besöka restaurangernas kök och att den senaste inspektionsrapporten ska sättas upp så att gästerna kan se. Personen som NT har pratat med tycker inte att lösningarna är tillräckliga.
– Att ha öppna kök hjälper inte. Mycket av fusket sker när ingen ser och dessutom sker mycket av fusket kvälls- och nattetid. Att starta om timers och att märka om varor har vi gjort i alla år och det enda sättet att komma till rätta med problemet är om vi får sänkta krav på snabbhet och får lov att svinna mer, utan konsekvenser, säger personen.