"Alla elever ska tillförsäkras en skolmiljö där utbildningen präglas av trygghet. Eleverna ska kunna känna sig trygga i all verksamhet som anordnas av huvudmannen, och som vanligtvis äger rum under skoldagen. Det gäller både i den inre och yttre miljön i skolan".
Så står det i skollagen om säkerheten på de svenska skolorna. I Norrköping finns ett hundratal kommunala verksamheter – från förskola till vuxenutbildning. Sedan ett drygt år tillbaka är Henrik Andersson i sin roll som skolsäkerhetssamordnare den som ansvarar för att göra de kommunala skolorna så säkra och trygga som möjligt.
Hur ser du på det som hände i Örebro på tisdagen?
– Det är fruktansvärt tragiskt. Det är något man hoppades att man aldrig skulle få uppleva.
Går den här typen av händelser att förhindra?
– Nej. Man vet för lite om vilka personer som planerar den här typen av våldsbrott. Det går att förbereda och förebygga, men det går aldrig att förhindra den här typen av händelser.
Förberedelserna består bland annat i att utbilda skolpersonal i PDV (Pågående dödligt våld).
– Jag är ute i skolorna och lyfter den här frågan, jag pratar med personal om vikten av mental förberedelse. Det bidrar till att man ökar medvetenheten för den här typen av scenarion. Om man lyfter PDV på regelbunden basis ökar det medvetenheten samt chanserna att man känner sig trygg i hur man ska agera i en sådan situation.
Det är ett stort ansvar som läggs på skolpersonalen?
– Ja, tyvärr så är det så och så ser det ut runtom i landet. Vi lever ju i ett samhälle där det tyvärr händer saker som gör att vi måste jobba förebyggande och kunskapshöjande.
Hur står det till med säkerheten på de kommunala skolorna i Norrköping?
– Generellt sett skulle jag säga att det finns en hög medvetenhet kring säkerhetsfrågorna.
Finns det möjlighet att låsa alla lokaler?
– Vissa skolor är låsta, vissa är inte. Det är upp till varje verksamhet att själva bedöma om man ska ha en låst verksamhet.
Vad finns det för fördelar och nackdelar med att ha låsta dörrar?
– Fördelen är givetvis att man kan styra trafiken, vem som går in och ut. Och att man försvårar för den här typen av gärning. Nackdelen är att låsta dörrar kan spä på oron, att det ökar känslan av att det är en otrygg plats.
Går det att bygga skolorna säkrare?
– Det skiljer sig mycket åt hur skolor byggs nu jämfört med tidigare. Det går att bygga skolor där säkerheten får ta större fokus, men hur det kan se ut i praktiken, och om det är lämpligt och möjligt, är inte jag rätt person att svara på.
Utöver utbildning i PDV och att hålla skolorna låsta består det förebyggande säkerhetsarbetet också av att öva utrymning och inrymning.
– Vi följer MSB:s rekommendationer om att man först och främst ska försöka ta sig därifrån. Men om inte det går behöver man sätta sig själv i säkerhet och göra en inrymning.
Hur övas inrymning i Norrköping?
– I vår kommun övar vi som regel inte inrymning med elever, bara personalen. Det ökar inte tryggheten bland eleverna. Och dessutom är det väldigt svårt att förutse vad som kan hända. I förskolorna förekommer det dock inrymningsövningar.
– Övningar görs som ett inslag i utbildningen och information om det kan variera. Vid en skarp inrymning får vårdnadshavare information, säger skolsäkerhetssamordnaren Henrik Andersson.
På onsdagen skickade utbildningskontoret information till alla vårdnadshavare om hur kommunen jobbar kring PDV.