Lastfartyget M/S Sternö gick på grund i Göta älv natten till fredag i förra veckan. Fartyget fick problem med manövreringen och grundstötningen orsakade ett hål på skrovet och fartyget tog in vatten. Det grundstötta fartyget blockerade också den övriga sjöfarten på platsen under helgen och vid ett tillfälle låg sex andra fartyg instängda. De kunde emellertid ta sig förbi M/S Sternö under söndagen.
M/S Sternö är ett olycksdrabbat fartyg som vid minst fyra tillfällen, inklusive den senaste grundstötningen, har havererat under de senaste 20 åren. En gång på sin väg för lossning i Norrköping.
Den 30 november 1998 var M/S Sternö på väg från Köping till Djurö kvarn i Bråviken med 1 350 ton korn i lasten när det rände rakt in i Kvicksundsbron i Mälaren. Befälhavaren och fem besättningsmän kunde ta sig i land på egen hand men haverirapporten pekade ut befälhavaren som ytterst ansvarig för olyckan. Tät dimma, nedsatt sikt och strömt vatten bidrog också. Sammanstötningen med bron skedde bara någon minut innan ett tåg passerade och haverirapporten fastslog att det funnits risk för en urspårning med "förödande konsekvenser".
Under årens lopp har M/S Sternö – byggd 1970 i holländska Appingedam – gjort flera stopp i Norrköpings hamn för spannmålshantering. Senast det skedde var den 8 december 2016. Sammanlagt blev det nio anlöp till Norrköping under fjolåret. I år har M/S Sternö hittills varken lastat eller lossat i Norrköpings hamn.
– Vi har inte haft några problem med M/S Sternö här, säger Ola Hjärtström, marknadschef för Norrköpings hamn. Alla anlöp har gått helt enligt planerna.
Enligt siffror från Sjöfartsverket har M/S Sternö lastat eller lossat i Norrköping vid 21 tillfällen sedan den 1 januari 2015.
Fredagsnattens grundstötning är den fjärde incidenten sedan 1998. I mars 2012 gick fartyget på grund på en sandbank i Göta älv och en natt i oktober, samma år, blev det ny grundstötning. Nu söder om Mörkö i Stockholms skärgård och M/S Sternö stod på grund i flera dygn innan ett bärgningsfartyg, efter flera misslyckade försök, kunde dra loss henne.
M/S Sternö är ett av få kvarvarande svenskflaggade fartyg på svenskt vatten och ägs av Fiducia Rederi AB i Kalmar. Det olycksdrabbade lastfartyget mäter drygt 75 meter och har en bruttovikt på 1 300 ton.
Enligt Sjöfartsverket har bärgningsarbetet nu påbörjats i Göta älv och läckan ska vara tätad i slutet av den här veckan. Efter det ska Transportstyrelsen ta beslut om när M/S Sternö får flyttas.