Kulturbråket i Norrköping sände svallvågor över hela landet. Hårda ord om en bortskämd kulturelit, försäljning av Louis De Geer Konsert & Kongress och krav på ökad självfinansieringsgrad för de stora kulturinstitutionerna gjorde att Norrköping och det politiska styret hamnade i fokus.
Mitt i allt detta sökte Scenkonst Öst, där Symfoniorkestern i Norrköping (SON), Östgötateatern med Ung Scen Öst och Östgötamusiken ingår, en ny vd. Monica Fredriksson Tal sökte och fick jobbet.
– Det var spännande med en så stor organisation med olika konstnärliga verksamheter och en så hög konstnärlig kvalitet.
– När jag tackade ja hade det lugnat ner sig men det är klart att jag tänkte till kring debatten som var men jag tänkte till av flera skäl, säger hon.
En het potatis just nu är den nya hyran från 1 januari 2026 för Scenkonst Östs närvaro i Louis De Geer. Hyran höjs med drygt 6 miljoner kronor till 17,1 miljoner. Samtidigt kommer den fasta hyran för Elite Hotels, som tar över driftbolaget Louis De Geer Konsert & Kongress, att ligga på 7,6 miljoner kronor som sedan växlas upp till 8,1 miljoner under 2027.
– Det finns en ny hyra och vi tittar på vilka konsekvenser den kommer att ha för verksamheten. Det är klart att det inte är roligt att få en stor hyreshöjning.
Vad kan det bli för konsekvenser för verksamheten?
– Det är det vi ska titta på. Jag varken kan eller vill svara på det innan analysen är klar. Vi har precis börjat med den och vi har några veckor på oss att göra klart den.
Tycker du hyran är rimlig?
– Tittar man på kvadratmeterhyran och jämför med vad Elite Hotels ska betala så tycker jag inte det men det kan man självklart ha olika åsikter om.
Att det blir en ny ägare till driftbolaget i Louis De Geer ser Monica Fredriksson Tal inte som något problem.
– Både SON och Scenkonst Öst ser positivt på det. Vi har ett samarbetsavtal skrivet med kommunen och det kommer att fortlöpa även med den nya ägaren. Förhoppningsvis kan det till och med bli bättre än det varit innan.
Hur ser du på möjligheterna att öka självfinansieringsgraden för verksamheterna i Scenkonst Öst. Vad är en rimlig nivå?
– Det går inte riktigt att säga vad som är rimligt för det ser så olika ut mellan verksamheterna. Jag tänker snarare så att självklart ska jag titta på möjligheterna att ha mer mångfald när det gäller finaniseringsformerna. Jag ser det som en nödvändighet, men jag tror också att det kan vara viktigt och ge större konstnärlig frihet.
Vad finns det för möjligheter? Är det sponsring du tänker på?
– Det finns massor av olika former. Det finns filantroper, stiftelser och fonder, det finns samarbeten med näringslivet på olika sätt. Sponsring i Sverige idag är svårt, nästan dött eftersom det inte är förmånligt ur skattesynpunkt. Andra nordiska länder har däremot kommit mycket längre än vi när det gäller stiftelser och fonder.
Fler finansieringsformer kommer att vara ett prioriterat arbete, betonar Monica Fredriksson Tal.
– Det kommer jag att jobba aktivt för. Det ser jag fram emot att ta tag i. Sen vet jag inte vad det ger men det måste vara kopplat till den konstnärliga identitet. Men det är ett resurskrävande arbete som tar tid. Det kostar innan det ger utdelning och det är det som ägare kanske inte alltid förstår.
Det har höjts röster på att SON ska bredda sitt utbud och blir mer folkliga i sin repertoar. Här är Monica Fredriksson Tal tydlig.
– SON måste ha sin konstnärliga integritet. Den som är konstnärlig chef där ska ha rätt att styra utifrån sin konstnärliga vision. Kravet från politiken får se ut på ett annat sätt än att man ska bestämma vad som ska göras på scenen.
Hon kommer senast från jobbet som vd för Folkoperan i Stockholm. Hon har varit verksamhetschef för Cullbergbaletten och producent på Riksteatern och Unga Riks. Det är ett långt yrkesliv i scenkonstens tjänst.
– Min pappa var teaterregissör men jag hade inte alls tänkt jobba med teater. Jag hade tänkt jobba som journalist och jobbade också som gymnasieingenjör innan men så halkade jag in och blev producent och utbildade mig vid Dramatiska Institutet. Jag hittade hem där. Det passade mig väldigt bra att organisera konst och ekonomi.
Går det att förena?
– Ja, alla konstnärliga beslut är också ekonomiska beslut och tvärtom.