De första dryga två månaderna på nya jobbet är gjorda för Martin Roos.
– Jag är fortfarande i möjlighetsfasen. Helheten här är väldigt tilltalande. Det finns så mycket styrkor, tillgångar och mycket som redan är bra att ta tag i och lyfta lite extra.
– Jag kan uppleva att Norrköpingsbor kanske snackar ner sig själva lite medan jag som kommer med nya ögon ser bara möjligheter och inga hinder. Jag kommer ju från Eskilstuna där Jantelagen också är stark så jag känner igen kynnet men jag tror det är nyttigt att komma in från sidan och se saker på ett annat sätt, säger han.
Martin Roos blev vd när det kommunala bolaget Upplev Norrköping väcktes till liv igen. Det ingår väl förvisso i hans uppdrag men han har inga problem med att hitta Norrköpings styrkor som besöksmål och evenemangsstad, och tala sig varm för staden.
– Här finns ett bra utbud av restauranger, scener, kulturinstitutioner och besöksmål. Det är verkligen mångfacetterat och diversifierat. Norrköping påminner mer om storstaden än en mindre småstad och det kanske man inte ser. Det handlar om att paketera det rätt och synliggöra det så att fler ser det, säger han.
Om det är styrkorna, vad är då svagheterna?
– Kanske är det att berättelsen om Norrköping behöver återerövras. Började vi 1384, 1984 eller tittar vi framåt? Vad är Norrköping och vad är platsens själ? Där är man kanske lite sargad och behöver återerövra den berättelsen och finna styrka i det.
– När jag var vd för Destination Eskilstuna var Norrköping en stor förebild när vi drog igång destinationsarbetet. Sen kom vi lite ifatt och Norrköping tappade fart i besöksnäringsfrågan, det ser man i statistiken och till och med Linköping har gått om när det gäller gästnätter. Det har inte hänt sedan 2013. Norrköping har tappat lite fart. Det handlar om att återta den positionen och återfå självförtroendet.
Hur gör man det?
– Man ser till att det händer saker. Forskningen visar att där det händer roliga saker där vill folk vara. Det gäller både inflyttning och besökare. Det handlar om platsutveckling, att göra saker och inte bara berätta om saker. Det handlar inte bara om marknadsföring för du kan inte marknadsföra något som inte finns. Man måste skapa någonting för att berätta någonting.
Martin Roos pratar om att genomföra ett klassisk platsvaruarbete där alla aktörer, intressenter och invånare kan bidra. Där näringsliv, föreningsliv och akademi involveras för att peka ut riktningen.
– Där börjar resan, sen är det en process där man kommer fram till den gemensamma berättelsen.
Har du nån förebild där?
– Jag tycker det som händer i norra Sverige är väldigt häftigt. Det gäller kanske framförallt Skellefteå. Det känns som de har ett väldigt bra driv och en bra idé. De har den här berättelsen om vad de är och vart de är på väg. Det skapar trovärdighet och det skapar trygghet bland aktörerna runt omkring som vill vara med och skapa nya upplevelser.
En viktig pusselbit för Norrköping som evenemangsstad är Louis De Geer och framtiden för anläggningen har skapat stor turbulens. Ska den säljas, drivas externt eller behållas i kommunal ägo? Martin Roos är dock inte särskilt orolig.
– Det är en superviktig tillgång för hela staden. Dels med symfoniorkestern som verkar i huset och med scenerna i Flygeln och Värmekyrkan. Att det finns och fortsätter att drivas på ett professionellt sätt är väldigt viktigt. Om det sen är kommunen som driver det eller en extern aktör tror jag har mindre betydelse.
– I Upplev Norrköping är vi ju inte arrangörer i den bemärkelsen. Vi lockar arrangörer och vill få evenemang till Norrköping så det är viktigt att det är bra och konkurrenskraftiga principer som gäller i huset för att kunna bedriva verksamheter.
Som både medlem i och manager för Kent har du säkert stött på en del konstiga arrangörer. Vad utmärker en bra arrangör?
– Det är minsta motståndets lag som gäller om man ska få artister och stora evenemang till sig. En tydlig väg in är A och O. Det ska vara enkelt, lätt och förutsägbart. Man ska veta vad man får så att inte tusen kockar ska vara med och bestämma. Då backar man direkt.
Har du nåt drömevenemang du vill få till Norrköping?
– Kanske en kvalitativ Music & Arts-festival. Det behöver inte vara så stort men att jobba med de kulturella kreativa näringarna och på något sätt blanda ihop musik och film. Det vore häftigt att kanske bygga något sådant på sikt som kan bli större.