Viktiga pusselbiten när Aila når hamnen

Containertrafiken ökar i Norrköpings hamn. Den nya linjen över Östersjön är i full gång och häromdagen anlände Aila som bevis på det.

Möte på kajen. Från vänster: Henrik Åkerström, Magnus Grimhed, Carlo Mikkola och Urban Williamson.

Möte på kajen. Från vänster: Henrik Åkerström, Magnus Grimhed, Carlo Mikkola och Urban Williamson.

Foto: Gunnar Hagberg

Norrköping2022-11-26 10:30

Finska containerfartyget Aila lägger till i Pampushamnen för att lossa och lasta. En snabb och effektiv operation innan det försvinner ut på Östersjön igen med Gävle som nästa destination. Fartyget kommer närmast från Klaipeda i Litauen och kan därmed stå som ett smakprov från den nya containerlinje över Östersjön som Norrköpings hamn nyligen begåvats med.

undefined
Möte på kajen. Från vänster: Henrik Åkerström, Magnus Grimhed, Carlo Mikkola och Urban Williamson.

– En viktig linje för oss för att kunna öka servicen ytterligare gentemot näringslivet i vår region. Vi ser det som ännu en betydelsefull pusselbit, säger Henrik Åkerström, vd för Norrköpings hamn AB.

Han säger det stående i vinden och det hotande regnet på kajen framför Aila. Fartygets kapten Carlo Mikkola kan berätta om en förhållandevis lugn överfart i 16 knop. Nu hoppas han på en mild vinter.

undefined
Containertrafiken ökar i Norrköping hamn.

– Värst är isbildning på däck. Det gör fartyget tyngre och det är förstås inte bra. Östersjön kan också bjuda på ganska höga vågor så här års och det är en annan utmaning. Det viktigaste för oss är att kunna leverera lasten på ett säkert sätt, säger han.

Sedan den nya containerlinjen togs i bruk för ett par veckor sedan har hamnens kunder och samarbetspartners fått lära sig vad den innebär rent affärsmässigt för de olika aktörerna. Hamnens verksamhet har presenterats och representanten för Containerships – rederiet som trafikerar den nya linjen mellan i huvudsak Norrköping, Klaipeda och Gdynia – förefaller nöjd.

undefined
Norrköpings hamns vd Henrik Åkerström (till vänster) och marknads- och försäljningschefen Magnus Grimhed.

– Vi satsar redan sedan länge på västkusten. Nu fortsätter vi utvecklingen på ostkusten och ser stora logistiska möjligheter när Östersjön ligger öppen. Vi vet att det finns en marknad för oss på den här sidan också, säger Urban Williamson, ansvarig för rederiets närsjöfartverksamhet.

undefined
Rederiets Urban Williamson bekantade sig med Norrköpings hamn.

Containertrafiken står för 40 procent av omsättningen i Norrköpings hamn och är den del som ökar mest. Den nya linjen, med regelbundna stopp av Aila och andra fartyg, bäddar givetvis för en fortsatt utveckling i den riktningen. Många aktörer, som Containerships, söker också dörr-till-dörr-lösningar och där ligger Norrköping bra till med tillgången till väg- och järnvägsnät inpå knutarna.

– Expansionen vittnar om att vi är på rätt väg i vår utveckling, ett viktigt kvitto i en tid av mycket osäkerhet. Vi tar också en tydligare position som ”gateway” till Mälardalen och östra Mellansverige, konstaterar Magnus Grimhed, marknads- och försäljningschef för Norrköpings hamn.

undefined
Det finska containerfartyget Aila trafikerar den nya rutten över Östersjön.
Karta: Pampushamnen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!