De stora sportklädesmärkena som Adidas och Nike tillåter inte Stadium eller andra sport retailers att köpa in och sälja vissa skomodeller. Så vad göra? Jo, man öppnar en ny butik där skorna får säljas.
– Stadium kategoriseras som sportåterförsäljare och då får vi inte köpa de allra häftigaste skomodellerna. Med Sneakers Point, som fokuserar på mode, kan vi erbjuda Norrköpingsborna sneakers som inte finns i någon annan fysisk butik i stan, säger Stadiums koncernchef Karl Eklöf inför det att Sneakers Point slår upp portarna i Linden på torsdag.
Den nya butiken kommer att ha utvalda klädesplagg och accessoarer från de kända sportsmärkena, men framför allt sneakers. Totalt kommer det finnas runt 500 olika skomodeller i den fysiska butiken, och än fler online. Utbudet kommer att bytas ut flera gånger om året.
Eklöf har redan beställt skor till sig själv och resten av familjen från butiken.
– Jag älskar sneakers, de är sköna och nu för tiden är det acceptabelt att ha sneakers i nästan alla sammanhang, det är lika uppklätt som att komma i finskor, säger han och ler.
Sneakerskonceptet är enligt Karl Eklöf ett bra exempel på hur Stadium måste jobba för att klara av den tuffa tid som detaljhandeln just nu genomgår.
– Man behöver inte vara rymdforskare för att se att handeln är under press. Alla får slita hårt. Därför måste vi vara nyfikna, ligga i framkanten och testa nya grejer, säger han.
Det är kombinationen fysiska butiker, onlinehandeln och outletbutiker som ska göra att Norrköpingsföretaget klarar konkurrensen.
– De fysiska butikerna kan bli mindre i framtiden. Sitter man med dyra hyror och stora ytor, är det bättre att minska storleken på butiken.
Till och med butiken där allt började, i Spiralens källare i mars 1974, kan förändringar ske.
– Det kan bli aktuellt med en mindre butik. Men Stadium kommer alltid att ha en fysisk butik i Norrköping city, säger Karl Eklöf.
I skrivande stund står onlinehandeln för cirka 10 procent av Stadiums omsättning.
– Vi har ju börjat på en låg nivå, men det har skett en stor ökning. Om ett år kan motsvarande siffra ligga på 20 procent.
Senare i mars får vi veta hur företaget ligger till ekonomiskt när årsredovisningen släpps. Sedan tidigare står det klart att det inte blir något Stadium Olympiad, ett arrangemang för alla anställda, i år.
– Det var inte bara av ekonomiska skäl. Vi hade genomfört en enkät bland de anställda och det visade sig att intresset inte var så stort. Vi kommer att ha andra aktiviteter, som vi först vill berätta om internt för vår personal, säger Karl Eklöf.