Nya bluffanklagelser mot omstritt företag

Konsumentombudsmannen (KO) stämmer Norrköpingsföretaget Onlinecon Group AB på 500 000 kronor.

Norrköping2013-05-13 10:10

Sedan flera år har NT följt Norrköpingsbolaget Onlinecon och deras marknadsföring. I flera artiklar har vi berättat om människor som fått abonnemang på rakhyvlar och engångslinser utan att man har uppfattat att man beställt något.

Redan 2010 fick bolaget ett hot om vite på en halv miljon kronor. Bland annat förbjöds bolaget att påstå att man ”provade” bolagets produkter för ”0:-” eller på annat vis gjorde sken av att erbjudandet var kostnadsfritt. Onlinecon var tvungna att klart beskriva att erbjudandet endast gäller med abonnemang och att det tillkommer en expeditionsavgift.

Bolaget blev också tvunget att klart och tydligt berätta att accepterande innebar ett abonnemang på produkten. Bolaget skulle också informera i god tid om konsumentens lagliga ångerrätt. Den gången klarade bolaget sig undan genom att beskriva hur man skulle förändra sin marknadsföring.

Men i den nya stämningsansökan konstaterar Konsumentombudsmannen att ungefär 150 anmälningar har kommit in mot bolaget och dess bifirmor efter det förra hotet om straffavgift.

Bolaget fortsätter alltså att bryta mot det som man lovade att följa. I sin stämningsansökan lämnar man tre enskilda ärenden där bolaget har överträtt föreläggandet från 2010.

Onlinecon Group AB har nu beretts tid att svara på stämningsansökan. Det finns ingen tidsgräns mer än att svaret ska komma in inom rimlig tid.

Läs mer i måndagens NT.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om