Arbetet med att bygga nya Femöresbron snart igång

Några månader försenad. Så lyder den senaste domen gällande nya Femöresbron. Men kommunens förhoppning är att snart kunna sätta spaden i marken.

Så här såg det ut när den gamla Femöresbron fraktades bort 2016. Den nya bron beräknas kunna invigas i början av 2025.

Så här såg det ut när den gamla Femöresbron fraktades bort 2016. Den nya bron beräknas kunna invigas i början av 2025.

Foto: Gunnar Hagberg

Norrköping2024-04-10 16:20

Senast NT skrev om Femöresbron på nyhetsplats – i oktober 2023 – kunde vi rapportera om att projektet blir försenat. 

Med risk för att låta lite tjatiga. Nu kan vi konstatera att tidsplanen spricker. Igen. 

Bron kommer inte kunna öppnas vid årsskiftet 2024/2025 – invigning beräknas nu i stället ske "i början av 2025". Under vintern har förberedande arbeten utförts i området, där träd och grenar tagits bort enligt trädskyddsplanen. 

 Arbetet med att börja brygga nya Femöresbron sker i sommar.

– Så här nära har vi aldrig varit. Detaljprojekteringen är avklarad, vi är på väg att börja upphandla och till sommaren ska vi ha en entreprenör på plats. Nu är det allvar, säger Erik Strand, projektsamordnare vid Norrköpings kommun.

undefined
Till sommarn hoppas kommunen kunna sätta spaden i marken och börja bygga nya Femöresbron.

Gamla Femöresbron, som byggdes 1901, monterades ner 2016 och 2018 beslutade dåvarande tekniska nämnden att en ny bro skulle byggas. Efter många turer, bland annat hos länsstyrelsen och Mark- och miljödomstolen är nu alla handlingar godkänd. 

– Äntligen kan vi komma igång med återbyggnaden av den efterlängtade Femöresbron, en bro som har varit betydelsefull för Norrköpings historia och som många Norrköpingsbor kan relatera till när de har promenerat längs Motala ström och dess vackra natur. Femöresbron byggdes för att binda samman området kring Åbackarna, säger Tomas Tekmen (KD), ordförande i samhällsplaneringsnämnden, till kommunens sajt.

Projektets budget ligger kvar på 30 miljoner kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!