På måndagen, den femte augusti, drog bygget med Femöresbron officiellt igång. På plats kan man inte se några större förändringar, men under dagen var bland annat Mats Ottosson, platschef från NCC, Gill Ljungholm, gatudrift på Norrköpings kommun, och Björn Magnusson, projektledare från WSP, på plats och gjorde en översyn.
När kommer man börja se någon konkret skillnad?
– I dag, vi börjar bygga byggvägarna nu, säger Mats Ottosson.
– Vi håller på med förberedande arbete kan man säga, säger Björn Magnusson och fortsätter:
– Det är inget som kommer ske på en dag.
Under de närmaste dagarna kommer området runt brofästena att stängas av och gångtrafikanter och cyklister få ta en annan väg runt området. Det förberedande arbetet kommer sedan att fortgå i ungefär en månad. Gång-och cykelvägarna kan även komma att öppnas och stängas av allteftersom arbetet fortgår.
Erik Strand är projektsamordnare för bygget av Femöresbron på Norrköpings kommun. Han berättar att arbetet med att tillverka bron startade redan innan semestern.
– Den tillverkas på annan ort, och kommer att fraktas hit, säger han och tillägger att arbetet med bron går enligt plan.
Senare i höst, när tillverkningen av bron gått i mål, kommer den nya bron att byggas ihop på parkeringen vid Himmelstalund för att sedan fraktas hel till Riksbron, där den sedan hissas ner till pråmar och därefter sätts på plats.
Huruvida det är ett avancerat arbete råder det lite delade meningar om.
– Det kan man säga, säger Mats Ottosson.
– Det är jättesvårt att svara på. Det beror ju lite på kunskap och erfarenheter och sådana delar, så man kan fråga tre olika personer och få tre olika svar. Men samtidigt är vi i en känslig miljö, så vi har olika professioner med oss i projektet som kan hantera växtlighet, träd och de kulturhistoriska värdena, säger Björn Magnusson.
De är överens om att de får ta fas efter fas för sig.
– Hur man mumsar i sig en elefant? Jo, bit för bit. Det är samma här, vi river, vi börjar bygga och sedan tar vi nästa problem och nya möten, säger Mats Ottosson.
Han berättar även att nu, när de har varit på plats och gjort sin översyn, har flera kommit fram och ställt frågor och undrat hur det går med bygget.
– De säger att "det här har vi väntat på sedan 2017".
– Det roligt nu när det händer saker, många har saknat bron, säger Gill Ljungholm.
Även Erik Strand tycker det är kul att det finns ett sådant engagemang för bron.
– Det känns jättekul att vi äntligen har fått alla tillstånd på plats och kan ge tillbaka bron till invånarna i Norrköping, för vi vet att den är efterlängtad, säger han.
Veronica Lachan och Elin Borg brukar gå runt Strömmen. De har saknat Femöresbron och längtar tills den är på plats igen så att de slipper att gå upp på Riksbron.
– Bara det hade varit en liten träspång här hade jag varit nöjd, säger Elin Borg.
Sixten Rosenfeldt har gått mycket vid Åbackarna sedan hans son föddes. Han bodde inte i stan när bron fanns, men har reflekterat över att det suttit en skylt uppe om att den ska byggas.
– Det hade varit gött att slippa gå hela vägen upp till motorvägen för att kunna passera över vattnet, säger han och berättar att sonen lätt vaknar när bilarna åker förbi.
Enligt planen ska bron vara klar i januari, men vid behov får arbetet fortgå till första mars 2025.