Nu ska ramarna sättas för Ostlänkens dragning genom Norrköping. Planerna och visionerna om hur det stora järnvägsprojektet kommer att påverka staden har stötts och blötts, diskuterats och debatterats på olika nivåer sedan 1990-talet. Nu har ett delmål nåtts och det omfattade planprogrammet för södra Butängen och Johannisborg tas upp i samhällsplaneringsnämnden.
– Absolut kan man se det som ett delmål. Vi har väntat på att bli klara med planprogrammet för att kunna ta nästa steg, säger Josef Erixon, projektledare för kommunens arbete med Ostlänken.
Det blir dock kommunfullmäktige som slutligen ska godkänna planprogrammet. Preliminärt sker det vid fullmäktige 20 juni.
– Det är viktigt att poängtera att vi måste bli klara med delfinansieringsavtalet med Trafikverket innan planprogrammet kan godkännas. Vi har en pågående förhandling med Trafikverket och jag är förhoppningsfull om att vi ska komma överens om kostnadsfrågorna där inom en dryg månad, säger Josef Erixon.
Förhandlingarna handlar främst om merkostnaden för det förhöjda stationsläge som Norrköpings förordar och som planprogrammet utgår ifrån.
I det omfattade planprogrammet på närmare 120 sidor slås många av de visioner som tidigare presenterats fast. Södra Butängen ska utvecklas till att bli en del av Norrköpings innerstad. Den nya centralstationen i upphöjt läge placeras strax norr dagens station. Butängen blir en innerstadsmiljö med en blandning av bostäder, kontor och handel. Drottninggatan förlängs under den nya stationen.
Även området kring Johannisborgs slottsruin ingår i planprogrammet. Här föreslås att området utvecklas till Norrköpings tredje stadspark med utrymme för såväl rekreation som större evenemang.
Det har varit många och långa turer kring Ostlänkenprojektet. Kommer det nånsin att bli av?
– Allt tyder på det. De besked vi fick under förra året med inriktningen för en ny nationell transportplan visade att det finns tydligt avsatta medel för Ostlänken. Sedan är det alltid politik i slutänden, men när det gäller Ostlänken har vi förstått att det finns en bred politisk samsyn oavsett vad man tycker om den nya stambanan i övrigt. Den här sträckan har planerats så länge och har så stora samhällsnyttor med sig.
Målet enligt Trafikverkets nuvarande tidplan är att Ostlänken ska kunna tas i drift mellan 2033 och 2035.