Under vecka 32 påbörjades arbetet med Eons fjärrvärmenät som innebär att trafiken över Hamnbron påverkas fram till mitten av oktober. Det är en fjärrvärmeledning som blivit för gammal och därför behöver ersättas och flyttas.
– Vi har ett pågående reinvesteringsbehov då delar av fjärrvärmenätet har uppnått sin tekniska livslängd och behöver förnyas, berättar Joakim Viitanen, projektledare.
Samtidigt kommer kommunen passa på att byta ut brons tätskikt som skyddar betongen under asfalten mot fukt. Den tekniska livslängden på det tidigare tätskiktet har passerat och budgeten för arbetet med att förnya det ligger på 3,5 miljoner kronor. Från både kommunen och Eons sida är man nöjda över att kunna samordna arbetena.
– Alternativet hade varit att komma vid enskilda tillfällen. Då blir det störningar väldigt många gånger. Nu slår vi flera flugor i en smäll, säger Björn Persson, regionchef på Eon.
Redan nu är gång- och cykelvägarna på båda sidor avstängda och vecka 35 stängs infarten till Packhusgatan från Saltängsgatan av. Med start vecka 36 ska det södergående körfältet på bron helt stängas av och biltrafiken ledas om. Bilister får då hålla till godo med ett körfält i vardera riktning.
Hamnbron är en av stans mest trafikerade platser och med avstängningen är långa köer att vänta. Christian Dahlskog, enhetschef för gata och trafik på kommunen, rekommenderar trafikanter att undvika vägen vissa tider på dygnet.
– Det bästa är om man kan planera sin dag på ett annat sätt så att trafiken sprids ut mer över dagen. Jag förstår att det kan vara svårt för vissa, men har man möjligt så är det bra. Beroende på var man ska kan man också åka runt via Söderleden eller åka genom stan.
Fotgängare och cyklister hänvisas till vägen över Strömsholmen. Gång- och cykelbanan på den östra sidan av Hamnbron kommer däremot att öppnas upp under vecka 36 och är därefter fri att användas.
Christian Dahlskog förstår att det ställer till det för många och skapar missnöje bland Norrköpingsborna. Vägarbeten är nödvändigt för att undvika kostsamma problem längre fram, menar han.
– Infrastruktur måste underhållas för annars blir det bara ännu mer besvärligt senare. Om man låter det vara så blir det dyrare och tar längre tid. Då blir det egentligen mer obekvämt, säger Christian Dahlskog.
Vecka 42 ska arbetet vara färdigt och vägen kommer att öppnas upp igen senast måndag 21 oktober. Tidsplanen är tajt för att avstängningen ska vara så kort som möjligt, säger Joakim Viitanen.
– Vi har sex veckor på oss att utföra det. Våra entreprenörer kommer att arbeta i skift och förmodligen kommer vi även jobba längre veckor vid flera tillfällen. Allt för att minimera längden på den påverkan vi har.
Arbetet vid Hamnbron är det första i en rad etapper som kommer att avslutas på Drottninggatan. Nya trafikavstängningar väntas under hösten 2024 och in på 2025. Framför allt är det Saltängsgatan som drabbas men så småningom kommer även del av Drottninggatan behöva stängas av.
– När vi är klara här kommer vi att öppna upp Packhusgatan och istället stänga av en bit av Saltängsgatan. Sedan tar vi en bit i taget av Saltängsgatan och jobbar oss bort mot Drottninggatan, säger Joakim Viitanen.
Om allt går enligt plan ska alltihop vara klart under första delen av 2026. För Eon innebär projektet en investering på runt 40 miljoner kronor.