Merita historiskt när hamnen lämnade hamnen

Hamnen lämnar hamnen. Bilden av hamnstaden förändras när verksamheten flyttar till Pampusterminalen. Nu har sista fartyget lämnat.

I helgen lastade Merita sågat timmer i den inre delen av hamnen. Fartyget blev därmed historiskt. Nu lämnar hamnen den delen av södra kajen och Merita var det sista besöket.

I helgen lastade Merita sågat timmer i den inre delen av hamnen. Fartyget blev därmed historiskt. Nu lämnar hamnen den delen av södra kajen och Merita var det sista besöket.

Foto: Thomas Möller

Norrköping2021-12-21 06:30

Under helgen har lastfartyget Merita, med hemmahamn på Madeira i Portugal, legat inne vid södra kajen i Norrköpings hamn, lastat sågat timmer som ska till Gdynia i Polen. Ett rutinjobb. Inte mycket att skriva hem om. Om det inte vore för att Merita fick vara med om att sätta punkt för en långlivad epok i inre hamnen.

Nu blir det inte några fler fartygsbesök så långt in i hamnen. Merita var sist. Bilden av hamnstaden Norrköping förändras.

undefined
I helgen lastade Merita sågat timmer i den inre delen av hamnen. Fartyget blev därmed historiskt. Nu lämnar hamnen den delen av södra kajen och Merita var det sista besöket.

Undan för undan lämnar Norrköpings hamn AB sina gamla och förhållandevis centralt belägna kajer. Verksamheten fortsätter och utvecklas. Men allt detta sker ännu tydligare i framtiden ute vid Pampusterminalen. Utom synhåll för "vanligt folk" som vant sig vid att lossande och lastande fartyg varit en självklar del av Norrköpings stadsbild ända sedan Louis De Geers dagar på 1600-talet.

– Det är klart att det känns lite speciellt av nostalgiska skäl, säger marknadschef Ola Hjärtström vid Norrköpings hamn.

undefined
Minnesgoda läsare kommer förstås ihåg när det var full aktivitet och gott om fartyg långt in i hamnen. Bilden togs den 19 januari 1959.

– Vi har successivt flyttat ut till Pampusterminalen. Nu när vi lämnar södra kajen blir det väldigt tydligt. Det är en förändring som vi ser världen över när hamnarna flyttar allt längre ut. Vi betraktar det som en utveckling av hamnstaden Norrköping. Vyerna försvinner men Norrköping är fortsatt, och har alltid varit, en viktig hamnstad. Det är viktigt att påpeka att hamnverksamheten inte upphör. Det är precis tvärtom.

Hamnen lämnar en cirka 700 meter lång bit av kajen på hamnens södra sidan. Mellan Lantmännen i öster och det gamla tullhuset längre in i hamnen, där ED Bygg numera har sitt kontor. Längre in i hamnen än så har det inte förekommit någon stuveriverksamhet på den södra sidan. Där har istället exempelvis bogserbåtar, isbrytare och turbåtar legat.

undefined
Merita var alltså sist med att lasta virke i inre hamnen. Men knappast först. Bilden är från våren 1956.

Däremot kommer verksamheten att fortsätta vid Öhmanskajen, längst ut i inre hamnen.

– Den är fortfarande viktig för vår utveckling. Vi har en långsiktig plan för den delen av hamnen och planerar att vara kvar där i åtminstone 30 år till, säger Ola Hjärtström.

Att Norrköpings hamn lämnar hamnen är givetvis en följd av projektet Inre hamnen. Norrköping förändras och när hamnen blir bostäder försvinner också det gamla folknöjet att spana på lastfartyg från Hamnbron.

undefined
Merita blev historiskt i helgen som det sista fartyget som lastade vid södra kajen. Nu lämnar hamnen inre hamnen.

Merita satte punkt. Men vem var först?

Ola Hjärtström skrattade åt den omöjliga frågan.

– Det måste väl ha varit den förste fiskaren från Bråviken som la till där en gång i tiden.

Karta: Inre hamnen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!