- Det här är väldigt roligt och vi finns bland de nominerade för att vi inte bara följer utvecklingen utan faktiskt är med och leder den, säger Anders Nilsson, NT:s publisher. Vi insåg tidigt att det är viktigt att jobba med flera publiceringskanaler och att jobba snabbt.
I nomineringen skriver Medievärlden: År efter år visar Norrköpings Tidningar hur satsningen på många olika kanaler, där de viktigaste är digitala, ger styrka och ökat förtroende. NT visar att vanan vid plattformarna nu ger ett ökat fokus på journalistiken. Med enkla medel placerar redaktionen rätt innehåll i rätt plattform och skapar en väl sammanhållen helhet.
Hur har de olika publiceringskanalerna påverkat journalistiken?
- Vi har utvecklat journalistiken i våra olika medier och kan exempelvis arbeta med realtidsgranskning i nära samarbete med läsarna. Vi arbetar snabbt och använder våra olika publiceringskanaler så effektivt som det är möjligt, säger Anders Nilsson.
Mediehuset Norrköpings Tidningar arbetar med tidning, webb, tv och mobil och förra årets pris som Årets dagstidning har gett självförtroende att ytterligare ta ut svängarna.
- Vi har kommit väldigt långt inom digitala medier, säger Fredrik Lagerqvist, nyhetschef 24nt. I synnerhet när det handlar om integrerad tv på webben.
Att maximalt utnyttja de fördelar som de olika publiceringskanalerna ger har utvecklat trafiken på webben där NT i dag uppdaterar nyheterna dygnet runt.
- Vi är bra på att leverera nyheter snabbt och när det händer något vet Norrköpingsborna var de snabbt kan få senaste nytt, säger webbchef Nils Olauson. Många skickliga medarbetare har del i den här framgången.