NT förändrar tidningsutdelningen – 1 000 hushåll påverkas

Utdelningen av NT förändras, vilket kommer att påverka drygt 1 000 hushåll. I samband med det varslas ett 15-tal anställda på NTM-ägda SVHL. "Vi gör det för journalistikens bästa över tid", säger Nils Olauson, affärsområdeschef med ansvar för det redaktionella arbetet i NTM.

Mattias Ternstedt är VD för SVHL som ansvarar för tidningsutdelningen i NT:s spridningsområde.

Mattias Ternstedt är VD för SVHL som ansvarar för tidningsutdelningen i NT:s spridningsområde.

Foto: Albin Wiman

Norrköping2024-09-23 05:00

Från och med 1 november 2024 upphör utdelningen av tidningar i vissa områden i NT:s spridningsområde. Cirka 1 000 av NT:s prenumeranter berörs av förändringen. Kunderna som berörs finns i bland annat Åby, Kolmården, Skärblacka, Finspång och på Vikbolandet. Det är inte alla kunder som berörs på dessa orter. Totalt handlar det alltså om drygt 1 000 hushåll.

I februari 2024 upphörde tidningsutdelningen i vissa områden i Söderköping och Valdemarsvik, vilket påverkade drygt 1 200 NT-prenumeranter. Då förklarades förändringen med ökade kostnader för att producera och dela ut tidningarna. Samma skäl ligger bakom höstens förändringar.

Prenumeranterna som påverkas kommer – när förändringen slår igenom – att erbjudas en digital prenumeration av NT, där man får ta del av allt som finns på sajten nt.se. Prenumeranterna får även tillgång till e-tidningen, som är en kopia av papperstidningen i elektronisk form. Där kan läsaren bläddra sig fram genom tidningen via mobilen, datorn eller surfplattan.

undefined
Nils Olauson är affärsområdeschef med ansvar för det redaktionella arbetet i NTM, där bland annat NT ingår.

Nils Olauson, affärsområdeschef med ansvar för det redaktionella arbetet i NTM, menar att den journalistiska bevakningen kommer att vara lika stark som tidigare. NTM, där NT ingår, ägs av en stiftelse och de pengar som koncernen tjänar går tillbaka till verksamheten.

– Vi gör det för journalistikens bästa över tid. Vi ska inte spara på journalistiken bara för att kunna dela ut papperstidningen där det egentligen är för dyrt och vi kommer inte dra ner eller förändra den redaktionella bemanningen på grund av att vi inte kommer ut i pappersform i de här områdena, säger han.

Varför gör man förändringen?

– Vi är inne i en fullt naturlig digital transformation där allt fler tar del av sina nyheter digitalt. Då blir de som har papperstidningen färre, vilket i sin tur gör att det blir längre mellan postlådorna. Det gör att det blir dyrare för vår del och kostar mer än vad vi får in i intäkter. Det handlar inte om att tjäna mer pengar utan att vi tar bort en distribution som är en förlustaffär.

Vad tror du att det blir för reaktioner bland hushållen som berörs?

– Vi vet att papperstidningen är en väldigt uppskattad produkt hos dem som har den och det är klart att de kommer att bli besvikna när de inte längre får den levererad till brevlådan. Det är en känsla som jag har stor respekt för. Vi har under lång tid varit en del av människors vardag och rutiner och vi hoppas naturligtvis att man kan ta med sig den rutinen in i en digital tid. Det är i alla fall min förhoppning.

undefined
Färre kommer att kunna läsa NT i pappersform framöver, men förhoppningen är att många av dem kommer att fortsätta ta del av nyheter digitalt, via nt.se eller NT:s app.

Vad säger man till de hushåll som inte har mobil eller dator?

– Jag har full förståelse för att det finns människor som inte är digitala eller har sådana vanor. Om man vill lära sig ställer vi gärna upp vid våra kundträffar som vi anordnar. Till exempel kan vi hjälpa till med att hitta till den digitala versionen av papperstidningen som jag faktiskt tror att många inte vet om.

Det här är andra neddragningen av distributionen under 2024, vad blir nästa steg?

– Det kan komma att bli fler steg, men det är det för tidigt att uttala sig om nu. Att säga att det inte kommer att ske ytterligare förändringar i tidningsdistributionen vore dumt. Så länge folk vill ha en papperstidning kommer vi att dela ut den till så många som möjligt, så länge det inte blir en minusaffär för oss.

Hur många räknar man med går över till digitalt – och hur många lämnar?

– Det vi kan se från tidigare neddragningar av distributionen är att det är fler som går över till det digitala än vad vi haft i våra beräkningar. Betydligt fler. Men tyvärr blir det så att vissa hoppar av.

Mattias Ternstedt är VD på SVHL, det NTM-ägda bolag som delar ut tidningarna till prenumeranter. Han förklarar att förändringen kommer att påverka personalstyrkan.

– Det är ett 15-tal anställda som har blivit varslade, säger han.

Även andra titlar kommer bli berörda när distributionen upphör i de berörda områdena.

– Folkbladet, rikstidningar, magasin och en del andra tidskrifter som vi delar ut kommer att bli påverkade. Även paketutdelningen upphör på de adresserna.

undefined
Mattias Ternstedt är VD för SVHL som ansvarar för tidningsutdelningen i NT:s spridningsområde.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!