Sin långa historia till trots är NordArom lite av en doldis i Norrköpings näringsliv.
– Våra kunder är främst livsmedelsproducenter och därigenom är vi lite anonyma. Vi syns ju inte på någon färdig konsumentprodukt. Det kan stå att det innehåller arom och då inte ovanligt att det kommer från oss, säger Johan Eriksson, vd för NordArom.
– En anledning till att vi kanske är lite okända för allmänheten är också att förr fanns Flavouring i Norrköping som alla kände igen med Loranga och allt det. NordArom var ganska litet då och verkade i skuggan, säger han.
I anläggningen på Moa Martinsons gata produceras aromer och färger till livsmedelsindustrin. Kunderna finns inom producenter av dryck, bageri, glass, konfektyr och mejeri.
– Vi har ungefär 650 aktiva produkter. Det är exempelvis jordgubb, vanilj och citrusspektrat. Arom från oss är i flytande form och högkoncentrerade för att användas av producenter för konsumentprodukter. Vi tillverkar inga konsumentprodukter här utan det vi gör går till livsmedelsindustrin, säger produktions- och inköpschefen Helena Pantzar.
– Vi kan egentligen inte prata om vilka våra kunder är och det är så det funkar i branschen. Det är lite halvhemligt eftersom vi jobbar med det viktigaste de har och det är smaken på deras produkter, säger Johan Eriksson.
Tillsatser och aromer som ska användas i livsmedel måste vara godkända och säkra vilket regleras av EU-lagstiftning.
– Det är otroligt styrt i EU vad du får använda och inte använda. Vi är väldigt trygga med den lagstiftning som finns i form av livsmedelslagen, tillsats- och aromlagstiftningen, säger Helena Pantzar.
– Vi jobbar mycket med naturliga råvaror. Frukter och bär innehåller hundratals naturliga aromämnen. Dessa använder vi i olika kombinationer för att skapa aromer, säger Johan Eriksson.
Karin Anderö är produktutvecklingschef på NordArom.
– Människor kan bli rädda när de hör om aromämnen men allt är väldigt kontrollerat genom lagstiftning. När det gäller till exempel en naturlig jordgubbsarom är 95 procent av aromämnena från en jordgubbe och fem procent från en annan naturlig källa, säger hon.
Just produktutvecklingen är lite av hjärtat i Nordaroms verksamhet. Det är där i laboratoriet rätt sammansättning testas fram för att få rätt smaker. Här måste man ha ett välutvecklat smak- och doftsinne för att kunna jobba.
– En av våra stora utmaningar är att hitta produktutvecklare. Det är ganska mycket kemi, du bör ha livsmedelsbakgrund och sen ska du ha känslan och sensoriskt kunna bedöma smaker och effekter som blir när man blandar saker, säger Johan Eriksson.
Nordaroms verksamhet har gått stadigt uppåt de senaste åren. Den senaste bokslutet visar en nettoomsättning på nästan 122 miljoner kronor och ett resultat på 33,6 miljoner. Företaget har nu 39 anställda och producerar idag cirka 1 000 ton i koncentrerad form årligen till kunder i Sverige, Norden och Europa.
– Det är framför allt exporten vi ökar. Förra året var första året som exporten var större än försäljningen hemma i Sverige, säger Johan Eriksson.
Ett nytt färdigvarulager är också klart att ta i bruk.
– Det handlar om nästan 1 000 kvadratmeter och för oss är det mycket. Vi får loss ganska mycket yta här som gör att vi kan addera till kapacitet i produktionen istället. Det är tanken bakom utökningen. Det kommer att göra mycket för oss, säger han.