Norrköpingsbon har fått nog av de bajsande fåglarna

Ett medborgarförslag om exempelvis fågelbajs på bilar kräver mycket administration. Nu hoppas kommunen på en förändring.

Ett medborgarförslag som till exempel handlar om fågelbajs kräver mycket administration från kommunens sida.

Ett medborgarförslag som till exempel handlar om fågelbajs kräver mycket administration från kommunens sida.

Foto: Mostphotos/NT

Norrköping2020-12-14 20:00

När den tekniska nämnden en gång i månaden sammanträder så innehåller föredragslistan oftast ett gäng medborgarförslag som ska behandlas.

Något som tar tid. Och kräver en omfattande arbetsinsats.

– Det är en stor apparat som drar igång i samband med ett att medborgarförslag kommer in. Det kan få ett litet väl stort administrativt utrymme, säger Olof Carlsson, avdelningschef drift och underhåll vid Norrköpings kommun.

– Det ska göras en tjänsteskrivelse, ärendet ska diarieföras och sedan ska kommunstyrelsen avgöra vilken nämnd som ärendet tillhör, säger han vidare.

Mot den bakgrunden ser kommunen nu över den något krångliga processen kring medborgarförslagen.

– I grunden är vi positiva till en dialog med medborgarna, men vi vill hitta någon annan form, säger Olof Carlsson.

Vid tekniska nämndens sammanträde den 8 december beslutades kring fyra medborgarförslag. En Norrköpingsbo ville plocka bort parkeringsavgiften på Kneippgatan när träden är utslagna.

"Då sitter det en massa fåglar och skiter ner bilarna. Dessutom kommer det från träden ner något som klibbar igen dörrar", skriver hen i sitt medborgarförslag.

Förslaget avslogs – i likhet med de tre övriga. Kommunen ämnar exempelvis inte att hänvisa trafik till Södra hamnen via Hamnbron.

– I andra kommuner kan man via hemsidan rösta på vilka förslag som ska gå vidare. Det kanske kan vara ett bra sätt att filtrera, säger Olof Carlsson.

Karta: Trädgårdsgatan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!