Så gör Inre hamnen Norrköping till "Broarnas stad"

Inre hamnen kommer att förvandla en del av Norrköping vid vattnet. Dessutom betyder det ännu fler broar till en stad som redan har 22.

Tre av de sex broarna i Inre hamnen är redan klara. Här ger en lastmaskin prov på hållbarheten på en av dem.

Tre av de sex broarna i Inre hamnen är redan klara. Här ger en lastmaskin prov på hållbarheten på en av dem.

Foto: Thomas Möller

Norrköping2022-01-31 05:00

Med Inre hamnen menar Norrköpings kommun att man bygger "Sveriges härligaste stadsmiljö". Inte nog med det. Samtidigt innebär projektet att antalet broar över Strömmens vatten kraftigt ökar.

undefined
I skuggan av Bråvallaverket växer det ny Inre hamnen upp.

Just nu har Norrköping 22 broförbindelser över Strömmen. När den nya Femöresbron är på plats – ännu oklart när det blir – växer antalet till 23, mellan Fiskebybron i väster och Händelöbron i öster. Med Inre hamnen tillkommer ytterligare sju broar. Sex stycken över den E-formade kanal som ger hela bostadsprojektet sin speciella prägel plus ytterligare en i form av den öppningsbara gång- och cykelbro som ska knyta ihop Inre hamnen med Sylten.

Många broar blir det.

– Kanalen blir viktig för hela det nya områdets gestaltning. Nu skapar vi en stadsmiljö som tar tillvara den vattenkoppling som redan finns av naturliga skäl. Då blir givetvis även broarna en betydelsefull del av Inre hamnen, säger Ola Brånäs, kommunens övergripande projektledare för Inre hamnen.

Tre av de sex broarna över kanalen är redan på plats. Identiska broar, så när som på räckena, som ska vara öppna för fordonstrafik och som knyter ihop de båda "öar" med bostadshus som skapas naturligt av kanalens form. Med Ola Brånäs som ciceron testar vi ett par av de nya broarna – jodå, de håller – och får en tidig känsla av hur Inre hamnen kan komma att se ut i färdigt skick. Så snart bostadsbyggandet kommer igång klarnar bilden ytterligare.

undefined
Tre av de sex broarna i Inre hamnen är redan klara. Här ger en lastmaskin prov på hållbarheten på en av dem.

– Kanalen kommer att vara tillräckligt bred och djup för att tillåta mindre båtar, säger Ola Brånäs.

– Vi kommer att "trycka" in Strömmens vatten i kanalen på ett naturligt sätt via inloppets utformning. Vattnet är ju redan ganska strömt och behöver egentligen ingen extra skjuts in. Vi vill inte att vattnet ska bli stillastående inne i kanalen. Det vore inte bra. Det ska också bli ett strandbad för de mindre vid E-formationens mittersta ben. Sedan trycks vattnet ut i Strömmen igen via det sista benet. Kanalen innebär en stor kostnad i projektet. Strax under 100 miljoner kronor. Men ambitionen är att skapa en miljö som är unik för Sverige och då sätter kanalen sin prägel på hela området.

I sommar ska vattnet släppas på i kanalen.

undefined
Här ska det bli en badplats för de yngsta inne bland bostäderna. De äldre får en bassäng ute i Strömmen.

Strömmen kommer också att spela en viktig roll i Inre hamnen. Ett tråg, i form av en simbassäng, kommer att sänkas ned vid kajen i den forna fartygshamnen för att möjliggöra bad i Strömmen. Prover visar att vattnet är tjänligt att bada i.

– Vi gör det vi kan för att ta tillvara det fina läget nära vattnet. Ett stort ansvar. Samtidigt har vi kunnat åtgärda en gammal miljöskuld i och med att marken nu är sanerad. Att kunna ersätta den gamla och uttjänta kajen utmed de nya bostäderna och kanalen känns också helt rätt. Utan åtgärd riskerade annars den gamla kajen att rasa ut i Strömmen, säger Ola Brånäs.

undefined
Ola Brånäs, kommunens övergripande projektledare för Inre hamnen.

Samtidigt har kommunen beslutat att den nya cykel- och gångbron mellan Inre hamnen och ett läge i höjd med ED Bygg på södra kajen trots allt ska bli öppningsbar. Cirka 45 miljoner kronor är den beräknad till och ska stå färdig sommaren 2023.

Ännu ett bidrag på temat "Broarnas stad".

Kanaler och broar i all ära – Inre hamnen handlar framför allt om bostäder. Totalt 3 000 stycken fördelat på två olika etapper. I maj beräknas byggherrarna ta första spadtagen för etapp ett. Nio olika byggherrar delar på uppdraget i första etappen för att säkerställa att Inre hamnens bostäder får skiftande karaktär.

undefined
Svetsningsarbete på en av de broar som byggs över kanalerna i Inre hamnen.
Norrköpings broar

Norrköping har redan 22 broar över Strömmen: Fiskebybron, E4-bron, Himmelstalundsbron, Riksbron, Dragsbron, Kopparholmsbron, Campusbron, bron vid Stadsmuseet, Bergsbron, Holmbron, Laxholmsbron, Laxholmstorgsbron, Kvarnholmsbron, Gamlebro, Konserthusbron, Kråkholmsbron, Spången, Saltängsbron, Tullhusbron, Strömsholmsbron, Hamnbron och Händelöbron. Fortfarande väntar vi på den 23:e bron: Femöresbron.

Karta: Inre hamnen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!