Nermins brutala Mitsubishi

- Bilen är byggd för prestanda, men ska för den skull ha ett bra utseende, säger Nermin Sipkar.Att han lyckats med det visades sig på Custom Motor Show där han vann förstapris för sin läckra Mitsubishi EVO.

Foto: Thomas Möller

Norrköping2010-04-13 10:30

Nermin Sipkar har en viss förkärlek till Mitsu-bishis EVO-modeller. Genom åren har han byggt om och trimmat flera stycken.

- Det har bara blivit så. Ju mer jag hållt på med dem, desto mer har jag lärt mig. Nu kan jag allt om dem, säger han utan att blinka.

Den senaste Mitsubishin som Nermin byggt fick i påskhelgen förstapris på Custom Motor Show på Elmia. Det var klassen New Performance Car som han vann.

- Att vinna där var verkligen roligt efter allt jobb som jag lagt ned på bilen.

Karosserna är unika
Två år har det tagit Nermin att bygga den här bilen. Eller man kan säga bilarna.

Från början är det två bilar som blivit till en.

- Jag började bygga på en RS-modell. De är väldigt eftertraktade eftersom de har en helt annan spec än originalbilarna. Den var högerstyrd så den skulle "bara" konverteras till vänsterstyrning.

Men så ramlade Nermin på en fabriksny WRC-kaross av Mitsubishi EVO och då började projektet med att göra en bil av de båda komponenterna.

- De här WRC-karosserna är unika. Det är endast tre stycken som lämnat fabriken till privatpersoner.

Arbetet med att sätta samman allt var betydligt svårare än man först räknat med.

- Upphängningar till motor, växellåda och drivlina är helt annorlunda mellan modellerna. Det blev till att klura ut nytt hela tiden för att få ihop grejorna.

För den som kan sin Mitsubishi-historia på alla sina fem fingrar ser man inte så mycket skillnad mellan karosserna när bilen står färdig.

Men rullar man ut bilen på vågen så ser man skillnaden direkt.

- Total väger bilen bara 1 200 kilo nu.

- Känn här, säger Nermin och knackar lätt på en av bilens framskärmar. Det är riktigt tunt material. Allt för att spara vikt.

Kommer gå som ett skott
Den låga vikten i kombination med en potent motor och fyrhjulsdrift borgar för att den ilsket gröna Mitsubishin kommer att gå som ett skott ute på racingbanorna i sommar.

Vad det gäller motorbygget har Nermin inte sparat på något. Allt är byggt av bästa grejor.

- Motorn är inte bänkad ännu, men jag räknar med 750 hästkrafter.

Det ger ett förhållande på cirka 0,6 hästkrafter per kilo. Imponerande!

- Det har lätt gått att få ut mycket mer effekt, men då tappar jag i körbarhet. Jag vill ha rejält med effekt redan från låga varv. Att ha ytterligare ett par hundra hästkrafter i ett mycket smalt register längst upp intresserar inte mig.

För att få till effekten har motorn bland annat ökats i cylindervolym från 2,0 till 2,3 liter.

- Mycket är special. Insuget är samma som sitter i de värsta division I-rallycrossbilarna. Fyra separata spjäll och dubbla spridare ser till att bränsleblandningen räcker till.

Nermin har även valt att satsa på dubbla wastgates på grenröret.

- Dels för att kunna hålla turbotrycket, dels för att snabbt kunna släppa ut överskottet.

Efter flera års hårt arbete är bilen nu i stort sett färdig. Mappning av motorn återstår.

Bygget av den gröna besten har tagit energi.

- Jag gör nog inte om det igen, säger Nermin.

- Det har varit motigt hela tiden, nya problem har dykt upp.

Nermin skratt lite och säger:

- Men jag vet hur det är. Rätt vad det är är man igång igen...

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!