Efter lunchen lyfte debatten i kommunfullmäktige. När Norrköpings flygplats luftades fick vi se en tilltagande debattlust – åtminstone hos några av ledamöterna.
– Är jag nöjd med svaren? Hmm ... det blev i alla fall tydligt att vi har olika åsikter om hur vi ska prioritera våra skattemedel. Det är ju det politiken handlar om, säger Hedda Ottesen (MP) efter interpellationen om kommunens årliga 30 miljonersbidrag till Norrköpings flygplats.
Men något direkt svar på sin och partikollegan Robert Nordmans fråga tycker hon inte att hon fick. Den om det finns någon kalkyl för hur stor potential flygplatsen har för näringslivet, universitetet och regionens utveckling.
– Jag förstår inte hur de i Borgerlig samverkan i andra lägen kan stå i talarstolen och strida för välfärden. Jag tycker det är dubbelmoral att inte slåss för välfärden när flygplatsen tas upp.
– Det är uppenbart att vi lever i två olika världar. Jag blir upprörd över att se hur man kan lägga så många miljoner på något som är så fel. Vi vill prioritera barnen, att de har en bra skola och fritid, fortsätter hon.
Kommunstyrelsens ordförande Sophia Jarl (M) – som var den som svarade på MP:s interpellation – tycker dock att det handlar om päron och äpplen när man jämför flygplatsen med välfärden.
– Det är inte så enkelt att om vi sparar på varenda krona så kommer allt att lösa sig med skolor, vård och omsorg. Viss välfärdsverksamhet kan man sätta på sparlåga i svåra ekonomiska tider för att senare återuppta den. Men lägger vi ner flygplatsen nu så blir det permanent, då kan den inte uppstå igen, säger Sophia Jarl.
– Vår ståndpunkt är att flygplatsen är viktig för infrastrukturen. Det har varit en 20 år lång ökenvandring för flygplatsen. Men skulle vi lägga ner den nu, när det börjat hända saker, så är det inte någon bra förvaltning av skattemedel, fortsätter hon och poängterar att man fortfarande arbetar på att få till reguljärflyg från Norrköping.
Majoriteten tryckte också på att det ur beredskapsperspektiv är viktigt med en flygplats.
– Vi har nu också blivit medlemmar i Nato. Därmed måste vi rusta upp våra flygplatser, säger kommunalrådet Christopher Jarnvall (SD).
– Att MP är emot flyget är inte någon nyhet. Man måste sätta det i relation till annan infrastruktur, i förra veckan nåddes vi av nyheten att Ostlänken i nuläget kommer att kosta kommunen 4,2 miljarder, säger Fredrik Bergqvist (L).
MP fick, inte helt oväntat, stöd av oppositionskollegorna i Vänsterpartiet – som i flera år har argumenterat för att bidraget till flygplatsen ska skrotas. Däremot var det på måndagen inte lika tydligt från den övriga oppositionen.
– Jag tycker S är för veliga när det gäller flygplatsen. Jag kan tänka mig att det kan finnas olika uppfattningar där, säger Hedda Ottesen.
Ingen från S gick upp i talarstolen när flygplatsen debatterades.
– Det fanns ingen anledning för oss att debattera då det var en interpellation från MP till kommunledningen. Vi står fast vid att vi nu vill avvakta det som är på väg att hända i form av elflyg och drönare. Men när det gäller reguljärflyget så börjar situationen att bli ohållbar, säger oppositionsrådet Olle Vikmång (S).
Debatten fick inte Hedda Ottesen att ändra uppfattning.
– Hur länge ska vi gå och vänta på att flyget ska lyfta? Någon gång måste man sätta en gräns.