Mer pengar behövs för att bygga nya returpunkten

Den nya returpunkten i Fiskeby är fortfarande bara en temporär lösning. Den nya – nya – returpunkten vid Risängen beräknas stå klar om fem-sex år. Men redan nu behövs det mer pengar för att bygget ska kunna slutföras.

"Det är inte frågan om vi ska ha en returpunkt eller inte. Norrköping måste ha en stor återvinningscentral", säger Reidar Svedahl (L), kommunalråd och ordförande i samhällsplaneringsnämnden.

"Det är inte frågan om vi ska ha en returpunkt eller inte. Norrköping måste ha en stor återvinningscentral", säger Reidar Svedahl (L), kommunalråd och ordförande i samhällsplaneringsnämnden.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Norrköping2023-03-13 17:30

I maj 2019 inleddes projektet med att bygga den nya returpunkten på Risängen, mellan Sjötullsgatan och Lindövägen. Men vägen till en ny återvinningscentral i Norrköping har som bekant visat sig vara krokig.

På grund av missar i bygglovsprocessen tvingades kommunen bygga en temporär återvinningscentral i Fiskeby då den gamla returpunkten på Stohagsgatan behövdes för en ny buss- och spårvagnsverkstad. Ett strul som kostade skattebetalarna 21 miljoner kronor – priset för att bygga en tillfällig returpunkt i rask takt.

undefined
Den temporära returpunkten i Fiskeby öppnades sommaren 2021. Men om fem-sex år är det tänkt att en ny återvinningscentral ska stå klar på Risängen.

Returpunkten i Fiskeby slog upp portarna i augusti 2021 och det nuvarande avtalet sträcker sig fram till 2029. Kommunalrådet Reidar Svedahl (L)) ordförande i samhällsplaneringsnämnden (SPN), är fast besluten om att den nya returpunkten på Risängen ska bli färdig tills dess.

– Arbetet rullar vidare. Målet är att Nodra Park ska stå klar om fem-sex år, säger han.

Klart är att det redan nu behövs mer pengar för att ro projektet i hamn. När nämnden sammanträder på tisdag föreslås politikerna att godkänna en revidering av exploateringsramen. Enligt tjänstemannaskrivelsen behövs ett ekonomiskt tillskott på grund av främst ökade materialpriser. "En reviderad ekonomisk ram är nödvändig för att slutföra projektet", står det i handlingen från Anna Amrén, tf samhällsbyggnadsdirektör, och Gunnar Cederberg, avdelningschef strategi och exploatering.

En tidigare kalkyl visade på ett underskott om 12 miljoner kronor, nu görs beräkningen att kostnaden för utbyggnad av allmän plats landar på 13 miljoner kronor.

Totalt sett, inklusive markmiljö och VA-jobb, beräknas projektet resultera i ett underskott om cirka 15 miljoner kronor, som ska belasta exploateringsprojektet. 

– Men det här innebär inte per automatik att det blir minussiffror för kommunen. Vi får intäkter på andra konton. Jag tror vi når målet att gå plus minus noll. Som helhet har samhällsbyggnadskontoret många projekt varje år och vi är bra på att hålla vår budget, säger Reidar Svedahl och syftar bland annat på de intäkter som kommer in på kommunens tomträttskonto. 

undefined
Nya returpunkten är tänkt att ligga på Risängen, mellan Lindövägen och Sjötullsgatan. För att byggandet ska kunna slutföras måste kommunen nu tillföra mer pengar.

Vad totalsumman landar på för den nya returpunkten är i nuläget omöjligt att säga, menar Svedahl.

– Vem kunde för ett par år sedan ana att paprikan skulle kosta så mycket som den gör i dag? Inflation och en osäker omvärld är något som vi måste hantera, vi kan inte sluta att utveckla kommunen bara för det.

Reidar Svedahl utvecklar sitt resonemang:

– Marken där nya returpunkten ska byggas omfattar även en tidigare deponi, det gör att det kommer krävas många utredningar gällande miljön och riskerna. Det är så vi måste jobba, vi måste följa de lagar som finns i Sverige. 

– Titta bara på det omfattande saneringsarbetet i Inre hamnen. Vi bygger långsiktigt, det ska hålla i 100-150 år. Då måste vi gör allt seriöst.

undefined
"Inflation och en osäker omvärld är något som vi måste hantera. Vi kan ju inte sluta utveckla Norrköping bara för det", säger Reidar Svedahl.

Vore det inte bättre att behålla returpunkten vid Fiskeby?

– Man har kommit fram till att Risängen är den bästa platsen för en ny återvinningscentral. Det ställs krav på att grannar inte ska störas, det måste vara hyfsat lätt att ta sig dit och det måste finnas en separat väg för tunga transporter.

Enligt Svedahl har kommunen inget annat val än att jobba vidare med projektet.

– Frågan är ju inte om vi ska ha en returpunkt eller inte. Det måste finnas en stor återvinningscentral i Norrköping.

Nya returpunkten

Nodra och kommunen planerar tillsammans för en ny returpunkt i Norrköping. Den nya returpunkten är tänkt att placeras vid Risängen.

Infarten till den nya returpunkten är tänkt att ske från Lindövägen via den befintliga lokalgatan. Infarten från Lindövägen är tänkt att användas för besökare, det vill säga i huvudsak för personbilar och gående och cyklister.

Lastbilar som kommer för att lämna eller hämta avfall är planeras att åka in från Sjötullsgatan via en överfart över Ljura bäck.

Karta: Returpunkt Norrköping
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!