Många klagomål ledde till granskning

De många klagomålen på Helsas fem vårdcentraler i Norrköping – framför allt på Helsa vårdcentral Spiran – gjorde att Inspektionen för vård och omsorg (IVO) inledde en tillsyn mot vårdcentralerna.

Vårdcentralen Spiran fick flest klagomål i länet mellan september 2017 och september 2018, enligt IVO:s sammanställning.

Vårdcentralen Spiran fick flest klagomål i länet mellan september 2017 och september 2018, enligt IVO:s sammanställning.

Foto: Petronella Uebel

Norrköping2018-12-28 20:00

– Vi gjorde en sammanställning av alla klagomål på Helsas fem vårdcentraler i Norrköping, eftersom vi tyckte det var ovanligt många ärenden, säger Heléne Roos, inspektör vid IVO.

Sammanställningen visade att det hade kommit in 142 ärenden till IVO, Patientnämnden Östergötland och anmälningar enligt lex Maria mellan september 2017 till september 2018. Dessutom visade utredningen att det var fler klagomål på Helsas vårdcentraler i östra länsdelen än i övriga länet. Helsa vårdcentral Spiran vid Filmstaden stack ut med flest klagomål i hela länet.

De vanligaste klagomålen handlar om brister i tillgängligheten, fast vårdkontakt och läkemedel.

LÄS MER:Helsa tar beslutet på största allvar

Även i regionen har det funnits en viss oro för hur det fungerar på Helsas vårdcentraler och därför har regionen gjort extra uppföljningar där. Enligt utredningen har det dock inte varit på den nivån att regionen övervägt att säga upp avtalet. Oron har framför allt gällt vårdcentralerna Spiran, Vilbergen och Skarptorp. Regionen har bland annat sett stora brister i tillgänglighet både när det gäller att komma fram till vårdcentralen per telefon och få tid för läkarbesök.

Regionen påpekar dock att vårdcentralen Spiran har genomfört ett stort förändringsarbete och vid regionens uppföljning under hösten såg siffrorna bättre ut.

Inspektionen för vård och omsorg konstaterar i sitt beslut att det finns återkommande brister, framför allt när det gäller vårdcentralernas tillgänglighet och systematiska patientsäkerhetsarbete, bland annat har man identifierat återkommande brister i vårdgivarens klagomålshantering och vårdcentralens utredning av avvikelser.

– Det finns några fall där patienter drabbats av allvarlig vårdskada, men det finns också klagomål på att patienter inte utretts ordentligt och då vet vi inte om det lett till vårdskador. Det är viktigt att utredningarna av avvikelser fungerar för att de ska upptäcka fel och brister, säger Heléne Roos.

Hon säger att IVO nu avslutar ärendet, men förutsätter att Helsa vidtar de åtgärder som behövs för att komma till rätta med de återkommande bristerna. Inspektionen kommer att följa upp beslutet genom att fortsätta följa de ärenden som kommer in.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!