Majd Hassoun, 31, kom till Sverige från Syrien 2015. Där var hon lärare på universitetet och har aldrig varit särskilt intresserad av mode, men hon inspirerades av behoven hon såg i sitt nya hemland. Det har nämligen varit en utmaning för Majd varje gång hon ska hitta kläder som passar henne som beslöjad kvinna. Hon menar att det är ett dagligt problem som nyanlända möter, eftersom inte alla kan anpassa sig till den svenska klädstilen.
– En kvinna som bär slöja tänker på kläderna som hon har på sig. Som beslöjade kvinna vill man ha långärmad tröja. Man behöver ha lång blus som täcker midjan och inte så tajta byxor, säger Majd Hassoun.
Att bära slöja är ett personligt val, menar Majd, och man ska inte behöva känna sig annorlunda för att man bär slöja utan ska kunna bära den utan svårigheter.
– Mitt projekt handlar om att göra shoppingen enklare för beslöjade kvinnor. Jag tror att det är viktigt eftersom det är ett problem för många kvinnor som bor här.
Samtidigt är integrationen viktig, menar hon, men det går att hitta andra saker där man kan anpassa sig till det nya samhället, än just klädstilen.
– Det är en positiv sak att hitta ett gemensamt sätt att leva i samhället där man kan behålla sin kultur men också anpassa sig till det nya. Jag tog från det svenska samhället, det som passar mig, och jag tycker att det har fungerat bra för mig och min familj, säger Majd.
Till vardags jobbar Majd Hassoun på Linköpings Stadsmission och webbutiken startar hon nu vid sidan om sitt arbete. Hon har döpt den till Cici, efter sin dotter. Anledningen till att hon valde just detta namn är att det är lätt att uttala på både svenska och arabiska och hon tror att det kommer att vara lockande i båda kulturerna.
– Det kan vara så att svenskar köper från min butik, det finns saker som passar alla, tror jag, säger hon
Vad gör ditt projekt unikt?
– Många köper kläder från Turkiet och betalar enorma summor för frakten eller så handlar de från webbsidor med långa leveranstider. Mitt mål är att kunderna ska kunna handla och få sina kläder på kort tid.
Projektet är en utmaning för henne och hon ser fram emot att anta den. Hon berättar att det är en ny idé, som inte har funnits i Sverige tidigare, och hon hoppas att det ska locka många kunder.
– Lägger du tillräckligt med tid och energi på ett projekt så kommer du att lyckas. Det kan ta lång tid innan man kan se resultatet. Jag tror att det tar mellan sex månader och ett år innan jag kan nå målet, säger Majd.
Var ser du ditt företag om fem år?
– Jag vill ha en egen fabrik där jag kan tillverka kläder från grunden och ha ett eget klädmärke. Just nu börjar jag med en webbutik på nätet men jag vill utveckla varumärket och ha en butik i Norrköping och i andra städer. Nu ska leveransen ske inom Sverige, men drömmen är att skicka till hela världen.
Majd har också tänkt på miljön, vilket hon tycker är viktigt, så det finns en avdelning i webbutiken där kunder kan sälja sina gamla kläder som de inte använder längre. Säljare kommer att kunna lägga upp sina kläder och sätta det pris de vill ha för kläderna.
– Jag vill göra den här plattformen för att uppmuntra folk att återvinna sina gamla kläder, säger Majd.