Det kommunägda bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress AB och Scenkonst Öst AB, där Symfoniorkestern (SON) ingår, hyr lokaler av kommunen i konsert- och kongresshuset Louis De Geer, Flygeln och Värmekyrkan.
– Det nya avtalet handlar till stor del om att man i mycket högre grad och med samsyn och dialog mellan bolagen ska kunna använda lokalerna. Nu ska båda parterna ha inflytande när man bokar konserter och andra evenemang. Det har vi gjort för att kunna nyttja lokalerna i mycket större utsträckning, säger kommunstyrelsens ordförande Sophia Jarl (M).
Det nya samarbetsavtalet är också ett första steg i Borgerlig samverkan och SD:s ambition att låta en extern privat aktör ta över driften av Louis De Geer konsert och kongress.
– Nu kan en extern part få tydliga och bra spelregler och det framgår väldigt tydligt i avtalet att vi söker en samarbetspart som är flexibel och som ser SON som en tillgång i anläggningen, säger Sophia Jarl.
Samtidigt ändras hyresnivåerna för Scenkonst Öst från och med 1 januari 2026. Ägarna Norrköpings kommun (30 procent), Linköpings kommun (15 procent) och Region Östergötland (55 procent) är överens om ramarna för ett nytt hyresavtal. Det blir en hyreshöjning på cirka 6,5 miljoner kronor till cirka 17 miljoner kronor. Dock är detaljerna inte klara.
– Vi kommer att ha en ägardialog med Scenkonst Öst i augusti där vi ska diskutera hur den ökade kostnaden ska fördelas. Det kan antingen bli så att Scenkonst Öst får bära den själv. Eller så kommer de tre ägarna överens om att de går in och tar den andel av de 6,5 miljoner som man äger i bolaget eller en kompromiss där Scenkonstbolaget tar en del av kostnaden och ägarna den andra delen. Där är vi inte riktigt framme. Där får också Scenkonst Öst lägga fram konsekvenserna av en ökad hyra, säger Sophia Jarl.
Hur nära är ni att presentera utredningen om framtiden för Louis De Geer?
– Det här är steg som ger förutsättningarna. Vi hoppas kunna göra det inom en snar framtid och ge besked till medborgarna om vi ska ha en extern part som driftar anläggningen eller om vi ska fortsätta göra det i kommunal regi.
Henrik Marmén är konstnärlig ledare för SON och han är positiv till det nya samarbetsavtalet.
– Det innebär att vi hittat en bra och tidsenlig form för att reglera samarbetet mellan oss och Louis De Geer konsert och kongress. Det tillgodoser orkesterns behov av att ha ett strukturerat sätt att arbeta enligt professionens krav. Samtidigt anger det rutiner hur vi kan öka flexibiliteten i lokalerna, så att vi kan få fler saker att hända. Jag känner mig trygg efter den här långa dialogen som varit, säger han.
Rent praktiskt innebär det i stora drag att symfoniorkestern repeterar i Flygeln istället för De Geer-hallen om den behövs till annat evenemang.
– Det är lite tydligare skrivningar och det finns även skrivningar som anger om både Flygeln och De Geer-hallen behövs och vi är i behov av en extern lokal, säger Henrik Marmén.
Även Liselotte Andersson, vd för Louis De Geer Konsert och kongress är nöjd.
– Det förtydligar att vi ska samverka i än högre utsträckning, hur vi ska optimera användningen av anläggningen. Det tydliggör också hur otroligt viktiga båda verksamheterna är för övriga näringslivet. Ju mer verksamhet vi har desto mer blir det för hotell, handel och annat, säger hon.