Ljura bäck i tunneln för 20 miljoner

Ljura bäck kämpar på. Trots olika bud gernom åren. Ibland ska den grävas ned helt, ibland ska den synas. Många vill alltid se den.

Så här ville många se Ljura bäck på 1970-talet. Öppen och lättillgänglig. Bilden är från 1975.

Så här ville många se Ljura bäck på 1970-talet. Öppen och lättillgänglig. Bilden är från 1975.

Foto: NT Arkiv

Norrköping2021-08-31 07:30

Ljura bäck? Jodå, den finns fortfarande. Även om man inte ser lika mycket av den som på 1970-talet. I november 1975 presenterades en utredning som föreslog att bäcken skulle rinna genom en bergtunnel – 70 meter under markytan.

Arbetsgruppen bakom utredningen – med representanter för fastighetskontoret, hamnförvaltningen och gatukontoret – beräknade samtidigt att det skulle kosta drygt 20 miljoner kronor att bygga bergtunneln. Men arbetsgruppen var inte enig och gatukontorets representant menade att en omgrävd och nyrensad Ljura bäck i marknivå skulle bli sex miljoner billigare.

Dock skulle det öppna bäckalternativet blockera stora områden av viktig industrimark som inte skulle gå att bebygga. 135 000 kvadratmeter på Risängen och 100 000 kvadratemeter i södra hamnen närmare bestämt.

Många Norrköpingsbor ville samtidigt kunna njuta av en så öppen Ljura bäck även i fortsättningen. Redan 1970 uppmärksammade NT det hela under rubriken "Bäcken som försvann".

"Ljura bäck i Norrköping försvinner alltmer. Sträcka efter sträcka led in i kulvert och den porlande bäck som många Norrköpingsbor minns från vårpromenader till Vrinnevi finns det snart inte mycket kvar av", kunde artikeln berätta.

Numera har den tio kilometer långa bäcken mellan Ensjön och Lindö kanal fått ny status som en betydelsefull räddningsplanka vid eventuella översvämningar orsakade av framtida klimatförändringar. Då kommer den att synas mer igen.

Karta: Ljura bäck
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!