Hos de stora kedjorna Rusta, Elgiganten och Clas Ohlson finns inte en airconditioner (AC) kvar.
–Det är helt makalöst, försäljningen av klimatprodukter har ökat hela 900 procent mot förra sommaren, säger marknadschefen Eddie Hernandez.
På Mediamarkt finns elva kylanläggningar kvar.
– Vårt lager räcker inte långt, gissar nye varuhuschefen Ingo Rippert.
Plötsligt ökade efterfrågan. Och kylanläggningar är det som kunderna helst vill ha.
– 60 procent av ökningen i Norrköping gäller airconditioner, menar pressansvariga Jessica Wallin hos Elgiganten. Det visar att folk i högre grad väljer att investera för att få bra kyleffekt.
Elon fick sex nya leverenser av AC på fredagen, varav två såldes direkt.
– Den sista veckan har vi sålt långt mer än vi brukar, uppger butikschefen Magnus Pettersson.
Hos leverentörerna börjar det också bli ont om kylanläggningar.
Elgiganten uppmanar kunderna att reservera AC när lagren fylls på. För att sänka temperaturen och kyla ett helt rum är det AC som gäller.
Det mest energisnåla är däremot att välja en AC som är något överdimensionerad till rummet som ska kylas ned.
Men för att få lite svalka i tropikhettan är fläkten billigast. Golvfläktarna går som smör, och Clas Ohlson hade knappt 20 exemplar kvar på fredagen. Hos Rusta finns inte en bordsfläkt kvar.
– Det märks att trycket är stort, uppger företagets kundservice.
Till Mediamarkt strömmar kunderna och många söker sig till avdelningen där luften kyls.
– Egentligen vill jag ha en AC, förklarar Linus Szöcs från Borggård.
Tillsammans med mamma Eva och pappa Attila testar han effekten.
– Det verkar vara tomt på varor överallt, menar Attela. De här AC-produkterna är för små för våra utrymmen. Fläktar är allt som finns och de förslår inte särskilt långt i den plötsliga sommarvärmen.