Volkswagen-skandalen fortsätter växa. Det man först trodde berörde elva miljoner bilar i USA har sedan växt sig större och har nu nått även den europeiska marknaden och därmed Sverige. Dieselbilar har manipulerats så att de i laboratorietester släpper ut mindre mängd kväveoxid än vad de sedan gör ute på vägarna. Märkena som berörs är Volkswagen, Audi, Skoda och Seat.
Söderbergs bil är återförsäljare för samtliga dessa märken, men hur många bilar som återkallas i Norrköping är fortfarande oklart.
– Vi vet inte hur många bilar som berör Söderberg. Det tar alltifrån en vecka till en månad innan vi får veta det, säger Fredrik Björk, bilmarknadschef.
Kallelserna sker från generalagenten, högst sannolikt med brev till den som står skriven på registreringsnumret.
Bland kunderna upplever Fredrik Björk att det har varit relativt lugnt, måhända för att det fortfarande inte är klargjort om och hur den svenska marknaden berörs.
– Det man än så länge vet om är att det är de här kväveoxiderna som de manipulerade med i USA, sen vad det innebär för svenskarna vet vi ju inte, i och med att vi kör med koldioxid här i landet.
Hittills har inga kunder velat lämna tillbaka bilar eller häva några köp.
– Så länge bilarna fungerar som de ska är det inga problem för kunderna. De märker ju ingenting i sin normala drift, säger Fredrik Björk.