Kritiken: "Förslaget är inte ens halvfärdigt"

Kommunen vill att vägföreningarna ska ta ett större ansvar. "Det här förslaget är inte ens halvfärdigt. Det är det som är problemet", säger Jens Erik Bergvin, Strömsfors vägförening.

Jens Erik Bergvin är styrelseledamot i Strömsfors vägförening. Han anser att kommunen medvetet bromsat att delge det beslutsunderlag som ska tas på tisdag i tekniska nämnden.

Jens Erik Bergvin är styrelseledamot i Strömsfors vägförening. Han anser att kommunen medvetet bromsat att delge det beslutsunderlag som ska tas på tisdag i tekniska nämnden.

Foto: Ulf Stråhle

Norrköping2021-12-14 05:00
undefined
Jens Erik Bergvin är styrelseledamot i Strömsfors vägförening. Han anser att kommunen medvetet bromsat att delge det beslutsunderlag som ska tas på tisdag i tekniska nämnden.

Norrköpings kommun och vägföreningarna är långt ifrån överens. Det är tydligt efter att tekniska nämnden med tjänstemän presenterade det förslag som ska beslutas i nämnden den 14 december.

I veckan som följde hade Norrköpings kommun digitala möten med de över 250 vägföreningarna som får kommunalt bidrag. 

Jens Erik Bergvin är kritisk till kommunen, som han anser medvetet varit saktfärdig med att delge tjänsteskrivelsen som är beslutsunderlag.

– Jag bad om att de skulle lämna ut förslaget när pressträffen var. På tisdagen veckan därpå kom det, efter att jag skickat ett mejl och undrade var förslaget var. Det kom först 24 timmar före informationsmötet som ligger till grund för beslutet. Jag som är pensionär kanske hinner gå igenom det. Men hur ska de som jobbar ha en ärlig chans?, frågar han sig.

Jens Erik Bergvin är tveksam till skrivningen som han anser är omöjlig att överblicka för föreningarnas styrelser. Han har ringt, skrivit och begärt skriftliga svar.

– Vi ska helt plötsligt ta hand om en massa anläggningar och sköta dem åt kommunen. Förslaget är inte ens halvfärdigt, det är problemet. Visst, vi får vi bidrag för att sköta det. Men vi har ingen som helst kontroll på vad kostnaderna blir och hur omfattande arbetet blir, säger han.

undefined
Kommunen vill att föreningarna ska sköta kommunala anläggningar som lekplatser, cykel- och gångvägar samt grönområden. Vägföreningarna anser att villkoren och beslutsunderlaget för det är otydligt.

Ett engångsbelopp betalas ut på totalt fem miljoner till sju tillväxtorter (Åby-Jursla, Svärtinge östra, Kimstad, Skärblacka, Östra Husby, Ljunga, Kolmården), men han räds framtida besparingar. Det var just en besparing som gjorde att kommunen tidigare backade om att ta över de större vägföreningarna.

– När kommunen bromsade för två år sedan för att få en budget i balans fick varje nämnd i uppdrag att hitta besparingar. Tekniska nämnden hittade vägföreningarna. Genom att inte ta över huvudmannaskapet skulle man spara pengar. Det var det som ledde till beslutet 25 maj 2020, säger Jens Erik Bergvin.

Strömsfors vägförening har tillsammans med flera privatpersoner överklagat kommunens beslut att vägföreningarna ska ha fortsatt enskilt huvudmannaskap till Kammarrätten. De som överklagat beslutet anser att det strider mot likställighetsprincipen efter att Norsholms vägförening övertogs av kommunen. 

– Jag vet inte var det kommer att sluta men jag har en känsla av att det kan bli ett bakslag för kommunen. Förvaltningsrätten var tveksam i sin dom, säger han.

Karta: Strömsfors - 2.7 km
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!