Kritik efter miljonsmällen: "En gisslansituation"

Att kostnaderna för byggandet av vägar och broar på Malmölandet skulle bli dyrare än beräknat var känt redan vid årets början. Ändå dröjde det till augusti innan politikerna i kommunstyrelsen fick informationen.

Vägar och broar har förändrat södra Malmölandet totalt.

Vägar och broar har förändrat södra Malmölandet totalt.

Foto: Thomas Möller

Norrköping2020-08-13 07:00

Det är politikerna i kommunfullmäktige som ska fatta beslutet om att skjuta till 30 miljoner kronor till vägprojektet på Malmölandet. Bil- och cykelvägarna har hittills kostat 164 miljoner kronor mot budgeterade 134 miljoner kronor. 

– Det blev betydligt större volymer schaktmassor än väntat. Det handlar om ganska ansenliga mängder, cirka 60 000 kubikmeter mer schakt än beräknat. Hela projektet handlar om 350 000 kubik, säger Niklas Engström avdelningschef för projekt, upphandling och juridik vid samhällsbyggnadskontoret.

Den felaktiga volymberäkningen av schaktmassorna svarar, enligt Niklas Engström, för ungefär hälften av de 30 miljoner kronor som bygget blivit dyrare. 

undefined
Det nya vägnätet på södra Malmölandet är en del av satsningen på ett logistikcentrum i området.

De övriga 15 miljonerna som projektet blivit dyrare förklaras bland annat med att det har krävts mer sprängning av berg under mark än planerat.

– I min värld är det inget konstigt att det blir volymförändringar. Problemet är att det kommer nu i elfte timmen. Entreprenören för fram sina beräkningar och sedan ska vi kontrollera om uppgifterna stämmer. Detta är en process som kan ta ett par månader när vi pratar om stora volymer.

Hur ofta blir det fel?

– Det är inte vanligt att vi har så här stora avvikelser.

Men projektet kan komma att bli dyrare än 164 miljoner. Entreprenören Rover Sweden har nämligen ytterligare krav på ekonomisk ersättning från kommunen för att kostnaderna ökat.

– Vi går nu igenom dessa krav och ska ta ställning till dem, säger Niklas Engström.

På frågan om vilka krav det handlar om och hur mycket de avvisade kraven är värda, hänvisar han till entreprenören. 

Antonio Daban, VD på entreprenören Rover Sweden avböjer att kommentera.

Niklas Engström framhåller att även om vägarna på Malmölandet blir dyrare än budgeterat så håller sig samtliga kommunala byggprojekt inom den totala budgetramen.

– Bråvallaområdet blir till exempel 15 miljoner billigare än budgeterat.

undefined
Kostnaderna för infrastrukturen på Malmölandets industriområde delas mellan Trafikverket och Norrköpings kommun.

Det är tekniska nämnden som har haft ansvar för projektet på Malmölandet.

– Vi i tekniska nämnden fick information om att budgeten inte höll i början på året, säger Karin Jonsson (C) ordförande i tekniska nämnden.

Då försökte man med att omfördela pengar mellan alla exploateringsprojekt, utan att lyckas. 

– Vi äskade 20 miljoner kronor till Malmölandet i budgeten i våras men det fick vi inte. Det har inte hänt många gånger att det blivit så mycket dyrare att det krävts en tilläggsbudget för investeringsobjekt, säger Karin Jonsson.

Före sommaren gick nämnden till kommunstyrelsen och begärde tilläggsbudgeten på 30 miljoner kronor till projektet. I veckan togs ärendet upp vid kommunstyrelsens möte.

undefined
Södra Malmölandet är förändrat till ett industriområde med plats för flera lagerbyggnader.

Sophia Jarl (M) andre vice ordförande i kommunstyrelsen är kritisk till att informationen till kommunstyrelsens politiker om de ökade kostnaderna för vägbyggena på Malmölandet dröjt ända till augusti.

– Vi som politiker behöver få återrapporteringar, annars hamnar vi lätt i en gisslansituation.

Varför informerades inte politikerna i kommunstyrelsen tidigare?

– Vi bedömde att vi inte kunde göra på något annat sätt. Vi var mitt uppe i projektet och då var vi tvungna att låta det rulla på. Politikerna i tekniska nämnden har följt ärendet hela vägen. Men det skulle ju inte göra någon skillnad att informera kommunstyrelsen, projektet var igång. Det gick inte att avbryta, säger Karin Jonsson.

Malmölandet

Norrköpings kommun planerar för ett logistikcentrum på Malmölandet utanför Norrköping. Infrastrukturen i form av vägar för bilar och cyklar med mera är färdigställd men en del efterarbeten återstår. Kostnaden för hela vägprojektet beräknas till 164 miljoner kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!