Körsång + hiphop = sant!

Hiphop-kollektivet Tha Rhyme Fanaticz möter för första gången Damkörens Döttrar - i Söderledskyrkan.

Tha Rhyme Fanaticz lyssnar uppmärksamt när Hartvig Geijsdahl instruerar Damkörens Döttrar.FOTO: LARS UHLIN

Tha Rhyme Fanaticz lyssnar uppmärksamt när Hartvig Geijsdahl instruerar Damkörens Döttrar.FOTO: LARS UHLIN

Foto:

Norrköping2006-05-23 04:00
Vilbergen är grått i den mulna söndagseftermiddagen och årets första doft av hägg utgör en skarp kontrast. Kontrasten kvarstår inne i kyrkan. Hiphop är inget man förknippar med kyrkomiljöer eller körsång och hiphopens språkbruk ligger långt ifrån kyrkans.
Under en repetitionspaus träffar NT Tha Rhyme Fanaticz gitarrist Marco Briones och Hartvig Geijsdahl, ledare för Damkören och Damkörens Döttrar, för att reda ut begreppen.
Varifrån kom idén med samarbetet?
- Den kom från mig. Jag hade hört en av gruppens plattor och tänkte att det kunde vara roligt, säger Hartvig Geijsdahl.
- Först trodde vi inte att det var riktigt sant. Det lät så osannolikt, säger Marco Briones.

Spelat i Lettland
Sedan Norrköpingsbandet Tha Rhyme Fanaticz vann Rockkarusellen år 2003 har kollektivet vuxit från sju till nio medlemmar. Bandet består av tre rappare och sex musiker som spelar hiphop med livekomp. De har spelat flitigt både i och utanför Östergötland, enligt bandets hemsida. Bland annat har de spelat i Lettland och varit förband till Bad Cash Quartet i Norrköping.
För Damkörens dynamiske ledare Hartvig Geijsdahl tycks inget kast för tvärt och inget steg för långt. Kören har kryssat mellan vitt skilda projekt som Beatles, Motown och hårdrock. Nu är det alltså medlemmar ur Damkören och deras tonårsdöttrar som tillsammans utgör Damkörens Döttrar.
- Norrköping är för litet för att man ska kunna stanna kvar i ett fack, säger Hartvig Geijsdahl, som medger att variation är en drivkraft i sig.
Det finns en ömsesidig lyhördhet och öppenhet mellan Damkörens Döttrar och Tha Rhyme Fanaticz. Hiphopbandet har inte förändrat sin musik, men det nystartade samarbetet har ändå fått dem att se sin musik med delvis nya ögon.

"Självhäftande"
- En av de låtar vi hade spolat fick en ny chans sedan Hartvig bad oss testa den med kören, säger Marco Briones.
- Refrängen är självhäftande, inflikar Hartvig Geijsdahl.
Resultatet blev att låten kom till sin rätt. Den är nu en av de tio låtar som kommer att framföras vid projektets två konserter, den ena vid Augustifesten och den andra i Hörsalen i september.
Damkörens Döttrar är ett projekt som Hartvig Geijsdahl hoppas ska leda till att döttrarna efter projektet står på egna ben och fortsätter som egen kör.
- Killar har på något sätt lättare att hitta replokaler, att hitta vägar till musiken. Vi vill att tjejerna på det här sättet ska kunna komma igång, avslutar han.
Pausen är slut och Marco Briones hänger på sig sin svarta Stratocaster. Hartvig Geijsdahl tar plats framför Damkörens Döttrar och lägger omgående in högsta pedagogiska växel:
- Det här partiet ska ni prata! Inte pratsjunga!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om